Feit: Facebookvolgers zijn bereid meer geld uit te geven dan mensen die op andere wijze bij je salon terecht komen
Overal om je heen hoor je dat social media heel belangrijk is voor je salon. Leuk advies hoor, maar ehh, wat kunnen die Facebook berichtjes je nou echt opleveren? Je wilt natuurlijk wel dat de tijd en moeite die je er in steekt wat oplevert. Daarom heb ik 12 redenen voor je op een rijtje gezet waarom je je vandaag nog op Facebook moet richten.
1. Bereik je doelgroep
Social media is dé plek om met je doelgroep in contact te komen. Wist je dat Nederland 9,5 miljoen geregistreerde Facebook accounts heeft? Dit is dus the place to be! Door met je salon actief op Facebook te zijn, kun je dus heel veel mensen bereiken!
2. Naamsbekendheid
Social media is de ultieme manier om voor meer naamsbekendheid te zorgen. Door regelmatig actief te zijn op social media, zorg je voor gratis publiciteit. Wie wil dat nu niet?! Door social media op de juiste manier in te zetten, onthoud je doelgroep je naam beter. Op het moment dat zij een bezoek willen brengen aan een beautysalon, is de kans groot dat jouw naam in hun hoofd op komt. En dat is precies wat je wilt!
3. Verhoog je omzet
Uit onderzoek van Clearsaleing blijkt dat de omzet van bedrijven die social media inzetten hoger is. Mensen die een bedrijf op Facebook volgen zijn bereid meer geld uit te geven dan mensen die op andere wijze bij je salon terecht komen. Goed om te weten!
Feit: Goede Facebookpagina? Dan sta je hoger in Google!
4. Concurrenten
Grote kans dat jouw directe concurrenten actief zijn op Facebook. Zij werven misschien wel de klanten die jij ook had kunnen bereiken. En dat is zonde. Door je op Facebook te focussen kun je voorkomen dat je concurrenten al jouw potentiële klanten wegkapen. Time for action!
5. Reviews
Voordat je geld uitgeeft wil je natuurlijk wel weten of een bedrijf betrouwbaar is. Heb je zelf wel eens naar online reviews gezocht? Mensen die op zoek zijn naar een beautysalon willen natuurlijk van te voren weten hoe anderen je salon beoordelen. Dit wordt steeds meer via Facebook gedaan.
Klanten van je salon kunnen op Facebook een review achterlaten, aangegeven in sterren. Bij het bekijken van je salon weet een potentiële klant in 1 oogopslag hoe anderen over je denken. Dit zorgt er voor dat ze sneller een afspraak bij je zullen maken. Het is dan ook enorm belangrijk om te zorgen voor reviews op je Facebookpagina.
6. Bezoekers naar je website
Door een goede Facebookpagina te hebben, zijn bezoekers van je pagina eerder geneigd je website te bezoeken. En op je website overtuig jij je bezoekers natuurlijk om een afspraak te maken. Hoe meer bezoekers je op je website krijgt, des te groter de kans op nieuwe klanten in je salon.
7. Invloed op Google
Google bepaalt welke websites hoog in Google worden getoond en welke sites lager. Wist je dat Google ook naar je Facebookpagina kijkt? Als jij veel interactie op je pagina hebt, plaatst Google je hoger in de zoekresultaten. Dat is makkelijk scoren!
8. Vind de perfecte medewerker
Ben je op zoek naar een nieuwe medewerker? Dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken, om te zorgen dat er een talent bij zit die solliciteert. Waarom niet je vacature delen via Facebook? Zo zien nog meer mensen je vacature. En je hebt vast wel mensen in je omgeving die je oproep delen, sharing is caring!
9. De behoeftes van je klanten
Zit je eraan te twijfelen welke nieuwe behandeling je aan gaat bieden, welke crème je klanten fijner vinden of welk behang je kiest voor je nieuwe saloninrichting? Vraag het via Facebook! Door hier een Facebook post van te maken, zorg je voor meer interactie op je pagina & je komt er achter wat je klanten vinden. Win win situatie! Denk er wel om dat je mooie en duidelijke foto’s aan je bericht toevoegt, hierdoor zullen nog meer mensen op je bericht reageren.
10. Toon je kennis aan
Door je kennis via social media te delen, kun je aantonen dat je een expert bent. Door bijvoorbeeld nuttige tips over huidverzorging te delen, laat je zien dat je verstand van zaken hebt. En wat willen potentiële klanten nu liever dan een beautybehandeling bij een expert? Door kennis te delen geef je potentiële klanten het gevoel dat ze, letterlijk, in goede handen zijn.
11. Ambassadeurs
Ambassadeurs zijn enorm belangrijk op social media. Ambassadeurs zijn niet hetzelfde als tevreden klanten. Tevreden klanten zijn tevreden over je diensten en gaan met een goed gevoel naar huis. Ambassadeurs zijn meer dan tevreden klanten. Zij worden ‘fan’ van je salon en zullen hun positieve ervaringen met anderen delen.
Ambassadeurs zijn mensen die een positieve review op je Facebookpagina zullen plaatsen. Ook zijn ambassadeurs eerder geneigd je berichten te liken, erop te reageren en te delen. Hierdoor bereik jij natuurlijk weer meer mensen.
Door je Facebookpagina goed te onderhouden, kun je van klanten ambassadeurs maken. Ook kun je er door middel van de juiste berichten voor zorgen dat de ambassadeurs zich voor je salon in gaan zetten.
12. Profiteer van ontwikkelingen
Als ondernemer weet je hoe belangrijk het is om met de tijd mee te gaan. Het is nu eenmaal zo dat bedrijven die met hun tijd mee gaan, beter presteren dan bedrijven die dit niet doen. Stilstand is achteruitgang. Kort gezegd: dit is hét moment om je op social media te richten. Blijf niet achter!