Meer likes en volgers op je Social Media 

Facebook

Je Facebookbericht inplannen. Simpel en efficiënt!

Wist je al dat je je berichten gewoon kan inplannen op Facebook? Superhandig is het, en ook nog een heel simpel. Ik leg het je in de volgende stappen uit: 

  1. Ga naar je pagina. 

  2. Klik bovenaan op ‘Publicatietools’. 

  3. Klik rechtsboven op + Maken. 

  4. Maak je bericht. 

  5. Klik op en selecteer ‘Plannen’. 

  6. Selecteer onder ‘Publicatie’ de datum en tijd waarop je het bericht wilt publiceren en klik op ‘Plannen’. 

Deze 6 simpele stappen ontzorgen je een hoop stress als je het druk hebt met je zaak. 

Deze tool is uitsluitend voor zakelijke Facebookaccounts. 

Je plaatst leuke berichten over je beautysalon op Facebook, maar je posts worden niet genoeg bekeken. Hoe zorg je ervoor dat je berichten meer onder de aandacht komen? Dit kan je bijvoorbeeld doen door je social media berichten op het juiste moment te plaatsen. In dit artikel leg ik je uit hoe je dit moet doen.

Wanneer is je doelgroep online?

Het is heel belangrijk om te kijken wanneer de volgers van je beautysalon online zijn. Je wilt natuurlijk niet hebben dat je een bericht over een leuke actie plaatst, die niemand te zien krijgt. Elke Facebookpagina heeft andere volgers, die op andere tijden online zijn. Bekijken wanneer jouw doelgroep online is, doe je als volgt:

1. Ga naar je bedrijfspagina

2. Ga naar statistieken (of insights als je facebook in het Engels hebt)

3. Klik op berichten

Nu kun je in de grafieken aflezen op welke dagen de meeste volgers online zijn. In het voorbeeld in de afbeelding is het verschil klein. Op vrijdag, zaterdag en zondag zijn de meeste volgers online. Als je nu met je muis op de dag staat, kun je zien hoe laat je volgers online zijn op de dagen.

In het voorbeeld zijn de volgers vanaf negen uur in de ochtend online. Voor die tijd iets posten heeft weinig zin, omdat je berichten dan nauwelijks worden bekeken.

Algemene richtlijnen

Naast het onderzoeken wanneer je eigen doelgroep online is, zijn er standaard richtlijnen waar je je aan kunt houden. De algemene richtlijn is om Facebook berichten aan het begin van de middag te plaatsen, ongeveer tussen één en vier uur.

Wil je dat meer mensen je Facebook posts delen? Of wil je graag dat mensen op je post klikken om de link te bekijken? De algemene richtlijn voor de meeste shares is om je bericht om één uur in de middag te plaatsen. Als je meer klikken wilt, kun je je bericht het beste om drie uur in de middag plaatsen.

De beste tijd voor jouw beautysalon

De tijden die ik hierboven noemden zijn algemene richtlijnen. Het kan natuurlijk zijn dat jouw beautysalon volgers heeft die vooral ’s avonds online zijn. Dit verschilt per Facebookpagina. Natuurlijk kunnen de tijden veranderen. Het is daarom goed om je statistieken in de gaten te houden. De kans is bijvoorbeeld groot dat je volgers in de vakantieperiode op hele andere tijden online zijn. En dat is natuurlijk juist de periode waarin je doelgroep tijd kan vrijmaken om je beautysalon te bezoeken.

Frustrerend, je wilt een nieuw bericht op Facebook plaatsen en je weet maar niet wat het moet worden. Terwijl je na zit te denken, blijf je maar naar het lege veld op je scherm staren. Herkenbaar?

We horen vaak van onze klanten dat het lastig is om Facebook berichten te bedenken. Welk bericht zou het beter doen, een stuk tekst over microdermabrasie of een uitleg over alle behandelingen die je aanbiedt?

Weet je welke berichten het écht goed doen op Facebook?

De berichten die jouw volgers graag willen zien. Sad but true, meestal zitten je volgers helemaal niet te wachten op lange berichten vol informatie. Wil je een Facebook bericht maken die het goed doet? Volg dan eens dit stappenplan:

 

1. Wie is je doelgroep?

Voor welke doelgroep maak je je bericht? Zijn dit vooral mannen of vrouwen? In welke leeftijdscategorie bevinden je volgers zich?

Probeer je in te leven in deze doelgroep. Misschien val je zelf ook wel in deze doelgroep. Wat voor soort berichten zou je leuk vinden om te zien? Veel informatie over een specifieke behandeling, inclusief niet uit te spreken vaktermen? Of een luchtig, leuk bericht?

 

2. It’s all about you

Over het algemeen zit je doelgroep niet te wachten op algemene berichten. Ze volgen jouw salon op Facebook, omdat ze graag op de hoogte blijven van jou en jouw salon. Ja zeker, ze volgen je salon op Facebook omdat ze niet alleen fan van jouw salon zijn, maar ook van jou!

Heb je een cursus gevolgd? Post gerust een foto van jezelf met je diploma + een leuk berichtje. Probeer het eens, wedden dat je bericht likes krijgt? 

 

3. Meten is weten

Probeer eens wat verschillende berichten uit. Je kunt daarna bekijken waarin de goede berichten hetzelfde zijn. Doen de korte berichten het vooral goed? Of de berichten waaraan je een video hebt toegevoegd? Probeer het uit, en bekijk welke berichten bij jouw doelgroep in de smaak vallen.

 

4. Vermijd een overkill aan reclame

Wil je graag aantonen welke diensten je uitvoert? Of hoe goed je bent in je vak? In plaats van een bericht te maken die als reclame overkomt op je volgers, kun je dit ook op een andere manier aantonen.

Plaats bijvoorbeeld eens een handige tip of een leuke foto van een tevreden klant.

Door tips en leuke berichten te posten, creëer je een band met je volgers & kun je aantonen dat je goed bent in je vak. Win-win situatie!

 

5. Schakel hulp in

Lukt het je met deze tips nog niet helemaal om goede berichten te bedenken? Of zorgen de berichten niet voor voldoende likes, reacties en shares? Schakel dan eens hulp in. En het hoeft niet eens duur te zijn. Zo kunnen we bijvoorbeeld een uurtje telefonisch van advies voorzien, of een aantal berichten voor je maken. Je bepaalt zelf hoeveel hulp je wilt en wat je hiervoor betaalt.

Meer weten?

Meer informatie over social media ondersteuning

Er is veel meer zichtbaar op facebook dan we denken. Niet alles is misschien gewenst dat het zichtbaar is of blijft voor iedereen. Nu is er een handig programma beschikbaar die precies laat zien wat voor iedereen zichtbaar, dit programma heet: Stalkscan. Klinkt eng? Is het ook. Zeker nu we recent weer herinnerd zijn aan het feit dat het niet handig is om eventueel onhandige foto's of video's te hebben slingeren die door onbedoelde ogen gezien kunnen worden.

Instagram

Instagram: Kan ik mijn berichten laten inplannen?

Dat kan! Planoly maakt het mogelijk om berichten klaar te zetten die je later met 1 druk op de knop kunt plaatsen. 

Hoe werkt het?

1. Download de app ‘Planoly’
2. Koppel de app met je Instagram-account. Vervolgens zie je het Planoly-dashboard voor je.
3. Je kiest een foto uit die je wil gaan plaatsen.
4. Vul je tekst in onder het kopje ‘enter a caption’
5. Je vult onder het kopje ‘schedule’ de gewenste dag en tijd in. Planoly stuurt je op de
ingevulde dag en tijd een pushmelding.
6. Druk op de pushmelding en het bericht wordt geplaatst.

 

 

Of iemand je instagrampagina gaat volgen of je website bezoekt hangt onder andere af van wat je in je Instagram bio zet.
Als iemand via Instagram op je profiel terecht komt, dan is dat het eerste contact met je salon. Zorg dus dat de eerste indruk goed is!
Hoe je dit kunt doen? Lees snel verder!

Voor het analyseren van je berichten en volgers is één ding heel belangrijk: ‘een bedrijfsaccount’. Met je persoonlijke account loop je veel waardevolle statistieken mis die je kunnen helpen bij het in contact komen met je klant.

Hoe verander ik mijn persoonlijke account in een professioneel account?

als je al een professioneel account hebt kun je naar beneden scrollen en verder lezen over hoe je je volgers en berichten kunt analyseren

Je kunt je persoonlijke account veranderen in een bedrijfsaccount door de volgende stappen te volgen:

  1. Ga naar je persoonlijke instagrampagina

  2. Klik rechtsboven in op de drie liggende streepjes waardoor het menu uitrolt 

  3. Je klikt op ‘instellingen’ helemaal onder aan het menu

  4. Vervolgens ga je naar ‘account’

  5. Je kiest voor de onderste regel waar in het blauw staat: ‘Overschakelen naar professioneel account’

  6. Uit de twee opties die volgen kies je voor ‘Bedrijf’.

  7. Bij categorie typ je wat je doet. Bijvoorbeeld: schoonheidssalon, kapper, enz. enz.

  8. Als laatste bevestig je door op ‘klaar’ te klikken

 

Nadat je dit gedaan hebt kun je je berichten en volgers gaan analyseren. 

Hoe analyseer ik mijn volgers en berichten? 

  1. Ga naar het kopje ‘Statistieken’. Dit kopje kun je vinden door op de drie strepen rechtsboven te klikken. 

  2. De statistieken zijn verdeeld onder drie kopjes genaamd: ‘Inhoud’, ‘Activiteit’ en ‘Doelgroep’. 

Elk kopje leggen hieronder kort aan je uit:

Inhoud

Hier kun je de statistieken van je berichten, verhalen en promoties bekijken en vergelijken met elkaar. Als je klikt op ‘alles bekijken’ kun je filteren op het type posts, een bepaalde periode of specifieke cijfers als commentaren, totale interactie, volgers, etc. Dit helpt je om te bepalen welke post het goed deden bij je klanten en welke niet. En die informatie kun je weer gebruiken bij je volgende post.

Activiteit

Hier kun je het aantal bereikte accounts per dag bekijken, het aantal wekelijkse weergaven op je account, je profielbezoeken en de clicks naar je website. Deze cijfers zijn nuttig als je wilt zien of er groei zit in je activiteit.

Doelgroep

Dit kopje geeft je inzicht in de volgers die je bereikt. Geslacht, leeftijd, en locatie. Als salon wil jij een specifieke doelgroep bereiken en doormiddel van deze statistiek zie je of je wel de juiste volgers bereikt. Als je weet wanneer jouw volgers online zijn kun je je posts slim plannen om zoveel mogelijk van je volgers te bereiken. 

Instagram is steeds populairder, tegenwoordig niet alleen meer onder jongeren. Op Instagram kun je een gratis profiel aanmaken en zo je salon promoten. Heb je nog geen Instagram account voor je salon, heb je geen bedrijfsprofiel of twijfel je of je alles goed hebt ingesteld? Lees dan snel verder!

“The key to success is to start”

Een Instagram account aanmaken

Download de Instagram app en maak een account aan. Het klopt dat dit eerst nog een persoonlijk profiel is. Je kunt dit later omzetten naar een bedrijfsprofiel.

Lees ook onze blogs over:

Techniek en veiligheid

SEO

Webdesign