Hoe krijg ik mijn salon website hoger in Google?

Een schoonheidssalon website hoger in Google krijgen. Dat wil iedereen wel! Saloneigenaren zien steeds meer in hoe belangrijk het is om goede website te hebben. En met goed bedoelen we niet alleen ‘mooi’. Want wat heb je er aan als je een mooie schoonheidssalon website hebt, maar niet vindbaar bent in Google? In dit artikel geven we je 7 tips om beter te scoren in Google. Je hoeft geen SEO-specialist te zijn om met deze tips aan de slag te gaan. Dit zijn 7 tips voor schoonheidsspecialisten die beter gevonden willen worden. Maar allereerst vertellen we je wat SEO voor schoonheidssalons inhoudt.

SEO voor schoonheidssalons

SEO, je hoort het steeds vaker voorbij komen, maar wat is het precies. SEO betekent: Search Engine Optimalization en is Engels voor Zoekmachine optimalisatie. Je verbetert je schoonheidssalon website, zodat die hoger getoond wordt in de zoekresultaten van Google.

SEO-training voor schoonheidssalons

Naast onze blogs over vindbaarheid voor salons geven we ook gewoon trainingen over SEO. Zien we jou daar binnenkort ook?

Lees onze 7 tips voor schoonheidssalons om beter te scoren in Google.

1. Bekijk je huidige positie in Google

 

 

Als je de website van je schoonheidssalon wilt verbeteren, dan zul je eerst moeten weten hoe je ervoor staat. Vergelijk het met hardlopen. Als je een afstand wilt afleggen binnen een bepaalde tijd, dan doe je vaak eerst ook een 0-meting. Hoe sta ik er nu voor? En vervolgens ga je trainen. Zo werkt het ook met de vindbaarheid van je salon in Google. Hoe sta je er nu voor? Vervolgens ga je aanpassingen doen aan je salon website (trainen dus) en na een tijdje hoop je beter te scoren met je salon in Google.

Ik adviseer om te zoekenin een ‘incognito tabblad’, hierdoor surf je anoniem op internet en wordt er geen rekening gehouden met je browsergeschiedenis, cookies en sitegegevens. Als je dit niet doet kan het zijn dat Google je hoger toont, omdat de zoekmachine weet dat je eerder op die pagina bent geweest en de kans groot is dat je er weer heen wilt.

Als je iets meer over anoniem surfen wilt lezen, check dan wat Wikipedia erover te zeggen heeft.

Hoe je die 0-meting kan doen? Zoek naar je salon via Google, zoals je klant dat ook zou doen en vervolgens ga je kijken waar je jezelf tegenkomt. Hieronder enkele voorbeeld zoekopdrachten voor salons:

  • Schoonheidssalon Nijmegen
  • Huidverbetering Amsterdam-Zuid
  • Anti-aging Breda
  • Gezichtsbehandeling Eindhoven

Let op: soms komt je https://www.facebook.com/ pagina eerder naar voren dan je eigen website. Ik hoor nog wel eens dat salons daar blij mee zijn. Maar uiteindelijk is het belangrijk dat de website van je schoonheidssalon beter scoort in Google dan je Facebookpagina. Want op je website worden uiteindelijk de afspraken gemaakt!

Hoe krijg ik mijn salon website hoger in Google?

Ik heb gezocht op 'schoonheidssalon Nijmegen' en op nummer 1 in Google staat Lessismore.nl. Zij zullen dan ook de meeste bezoekers op hun website mogen verwelkomen.

En? Kwam je jouw salon tegen in de top 3 van Google? Of in elk geval op pagina 1? Want ze zeggen niet voor niets: je best bewaarde geheimen, bewaar je op pagina 2 van Google: daar kijkt namelijk niemand.

Zoals je kunt zien bij de zoekopdracht 'Schoonheidssalon Nijmegen' op de afbeelding hierboven, staat https://lessismorenijmegen.nl/ op nummer 1 in Google. Deze website zal hoogstwaarschijnlijk dus ook de meeste bezoekers trekken. Toch leuk, als je in een stad met meer dan 170.000 inwoners zit!

Schoonheidssalon website op nummer 1 in Google

Dit is de website van Less is More. Prachtig toch? En ook nog eens een nummer 1 positie in Google! Wil jij ook een prachtige website die goed scoort in Google? Neem gerust contact met ons op.

2. Voer een SEO-titel en een SEO-beschrijving in

 

 

Oke, je weet nu hoe je schoonheidssalon ervoor staat in Google. Nu gaan we aan de slag. Als eerste gaan we bezig met de SEO-titel en de SEO-beschrijving van je salon.

SEO-titel van je schoonheidssalon

De SEO-titel is wat de klant ziet bij de zoekresultaten in Google. Zorg er voor dat de titel niet langer is dan 60 karakters. Waarom? Omdat Google anders de titel zal afbreken in de zoekresultaten. Dat ziet er vreemd uit en werkt niet bevorderlijk voor je uitstraling. Het is belangrijk dat de SEO-titel weergeeft wat de klant zoekt en je sluit af met de naam van je salon.

De SEO-titel voor je schoonheidssalon zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

Schoonheidssalon Nijmegen | Naam Schoonheidssalon

En een voorbeeld van een SEO-titel van een pagina binnen je salon website:

Huidverbetering Nijmegen | Naam Schoonheidssalon

Zoals je ziet, heeft https://leonieschoonheidssalon.nl/ de SEO-titel en SEO-beschrijving ingevuld. Kun je eens kijken wat er bij jou staat? Weet je niet hoe je dat kunt vinden? Bel ons gerust, dan helpen we je op weg.

Het belang van SEO-titels en beschrijving voor salons

De website van Leonie scoort goed in de zoekresultaten van Google en ziet er ook nog eens goed uit!

SEO-beschrijving van je schoonheidssalon

De SEO-beschrijving staat onder de SEO-titel. Deze tekst mag iets langer zijn. Hou hier ongeveer 160 karakters aan. Je kunt samenvattend vertellen wat je doet of aanbied in je salon.

De SEO-beschrijving voor je schoonheidssalon zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

Onze huidspecialisten staan klaar om u te helpen met bijvoorbeeld acne, eczeem of couperose in Nijmegen. Maak een afspraak om van uw huidproblemen af te komen.

Een goede SEO-titel en SEO-beschrijving zorgt ervoor dat je klant weet wat je aanbiedt in je salon, het zorgt voor een match met de zoekopdracht van je klant en Google beloond je ervoor door je beter te ranken in de zoekmachine resultaten. Aan de slag dus!

3. Maak voor de belangrijke behandelingen aparte pagina’s

Je hoeft niet voor elke behandeling een aparte pagina te maken. Sommige behandelingen doe je er namelijk bij, maar je wilt je agenda er niet per se vol mee hebben. Niet alle behandelingen zijn financieel aantrekkelijk om uit te voeren. Zorg er dus voor dat je vooraf kiest met welke behandelingen je goed gevonden wilt worden.

Als jij je bijvoorbeeld hebt gespecialiseerd in huidverbetering, dan wil je daarop gevonden worden. Als de klant zoekt op: ik wil van mijn steelwratjes af, maar je hebt slechts één pagina met ‘behandelingen’, waar al je behandelingen op staan, dan is de kans groot dat je salon niet hoog in Google staat.

Je zou dus een menu-item kunnen maken met de titel: huidverbetering. Vervolgens zet je onder dat menu-item alle behandelingen die je aanbiedt die vallen onder huidverbetering. Een pagina met alleen maar relevante informatie over één specifiek onderwerp zal eerder matchen met de zoekopdracht van de klant en Google zal je salon website daardoor hoger tonen.

Online boeken op je schoonheidssalon website

Zorg voor 'call to actions' op je pagina. Want een bezoeker op je salon website is leuk, maar we willen dat deze bezoeker een klant wordt!

4. Zorg ervoor dat Google snapt wat belangrijk is op je salon site

Misschien heb je ze wel eens voorbij zien komen: H1, H2, H3 of ook wel KOP1, KOP2 of KOP3. Deze termen zorgen ervoor dat Google snapt wat er belangrijk is in je website en wat niet. Net zoals je klant, scant Google je website. Eigenlijk kan ik beter zeggen: klanten lezen je website niet, Google doet dat wel.

Klanten hebben niet heel veel geduld en tijd. Vaak willen ze gewoon snel een afspraak boeken. Al die informatie over de behandelingen die je uitvoert, met welk merk je werkt, interesseert ze helemaal niet. Ze gaan ervan uit dat je een professional bent en dat je met een goed merk werkt. En daarom willen ze boeken. Heeft het dan wel zin om veel teksten te schrijven voor de website van je schoonheidssalon? Jazeker, want in tegenstelling tot je klant, leest Google je website wel goed door.

Google begint met het scannen van je salon website. Heb je aangegeven wat jezelf belangrijk vind op je website? Zo ja, dan vind Google dit ook belangrijk. Het prioriteren van bepaalde woorden in je site, kun je doen door er een H1 of H2 van te maken.

Op elke pagina op je salon website mag één H1 of KOP1 staan. Eentje dus, niet meer. Zodra je er meer gebruikt straft Google dit keihard af. De H1 of KOP1 is het belangrijkste woord op je pagina. En daar wil je Google op attenderen.

Een H1 zou in dit geval kunnen zijn:

Huidverbetering Nijmegen.

Vervolgens kun je H2 of KOP2 gebruiken voor de overige relevante zoektermen op deze pagina. Een H2 mag je veel vaker gebruiken. Gebruik die bijvoorbeeld in zinnen als:

  • Wat houdt huidverbetering in?
  • Welke huidverbeterende behandelingen heb ik nodig?
  • Steelwratjes verwijderen
  • Acne behandeling in Utrecht

Vervolgens schrijf je onder deze H2 of KOP2 titels een stuk tekst waarbij je uitleg geeft over deze titel. Dit zorgt ervoor dat de zoekopdracht van de klant beschreven staat op je schoonheidssalon website, waardoor Google je website eerder zal tonen omdat er relevante informatie op staat.

5. Gebruik relevante zoektermen op je salon website

Een veelgemaakte fout bij schoonheidssalon websites is het plaatsen van ‘verkeerde’ informatie op je salonsite. Je kunt je behandelingen prachtige namen geven, maar als niemand op die namen zoekt, dan heb je er niks aan.

Een klant zoek op problemen, bijvoorbeeld:

Ik wil van mijn steelwratjes af

Nu is het aan Google de taak om te gaan zoeken in al die miljoenen salon websites, welke informatie het beste voldoet aan de zoekopdracht van deze klant. Als je vervolgens alleen maar omschreven hebt welke behandeling je aanbied, dan zal deze klant nooit bij jou terecht komen. Je hebt dan een prachtige site, maar je word niet gevonden. Gelukkig ben jij aan de slag gegaan met het vraagstuk: Hoe krijg ik mijn salon website hoger in Google?

Het is aan jou om Google te laten zien dat je relevante informatie hebt voor de zoekopdracht van deze klant. Omschrijf het probleem van de klant, dat doet de klant namelijk ook in Google en daardoor zul je sneller matchen. Vertel vervolgens welke behandeling je aanbied om dit probleem op te lossen en deel de resultaten van deze behandeling. Al deze relevante informatie zal ervoor zorgen dat je matcht met de zoekopdracht van je klant en Google zal van je website houden.

6. Gebruik leuke en relevante content om je pagina op te maken

Natuurlijk doe je dit ook voor je klant, want alleen tekst lezen is ook maar saai en daardoor zal de klant afhaken. Klanten worden natuurlijk blijer van een mooi opgemaakte website dan van een saai stukje tekst. Maar Google kijkt er op precies dezelfde manier naar. Dus gebruik foto’s, video’s, pdf’s, audio-opnamen, etc. om je website mooier te maken.

Zorg er ook weer voor dat je de afbeeldingen een SEO-titel meegeeft. Sla foto’s en afbeeldingen met de juiste naam op, want ook daar kijkt Google naar. Als een afbeelding de naam ‘afbeelding 23’ heeft, dan kan Google daar niets mee. Maar als de naam: ‘huidoneffenheden behandelen’, dan wordt Google daar erg blij van.

Google kijkt er ook naar of een klant lang om je website blijft hangen of juist niet. Als Google ziet dat een klant je salon website gelijk weer wegklikt dan denkt Google dat je website niet relevant is. Daarom is het handig om goede video’s te plaatsen. Want als een klant een video op je website aan het bekijken is, denkt Google dat die klant blijkbaar heel blij van je site wordt.

Kortom: Je klanten worden blij van een rijk gevulde website met allerlei soorten content en Google dus ook.

Je kunt kiezen voor een leuk filmpje over de diensten die je aanbiedt.

Betaalbare schoonheidssalon website

Of een mooie afbeelding van je werk zoals wij hier doen. Deze salon website hebben wij gemaakt. 

7. Hoe krijg ik mijn schoonheidssalon website hoger in Google

Ga vooral aan de slag. Er zijn duizenden artikelen geschreven over SEO en waarschijnlijk even veel filmpjes over dit onderwerp gemaakt. Misschien tolt je hoofd al van het lezen van dit stuk over hoe je je schoonheidssalon hoger in Google krijgt.

Het beste advies is om gewoon aan de slag te gaan. Je hoeft niet alles tegelijk te doen, niet alles hoeft meteen perfect. Sterker nog, je mag zelfs fouten maken. Maar probeer gewoon eens wat uit. Maak eens een pagina over een behandeling waarop je graag beter gevonden zou willen worden.

En ga dan vooral gewoon lekker aan de slag met alle informatie die ik net heb gegeven.

Of bel of whatsapp gewoon even. Want samen is alles leuker!

Hulp nodig bij de vindbaarheid van je salon?

Ik ben Nico en ik help je graag met de vindbaarheid van je schoonheidssalon website. Stuur je me een appje? Zou ik leuk vinden!