In gesprek met Johanna Nauta
28 juni 2023 geven we samen met Johanna een training over zichtbaar zijn met je salon. Als opwarmertje gingen we alvast even in gesprek met haar!
Is het nodig om foto’s of filmpjes van jezelf te plaatsen?
Nou, dat is meteen een onderwerp dat tijdens veel coachtrajecten aan bod komt. Op de één of andere manier vinden veel schoonheidsspecialisten het vervelend om zelf in beeld te komen. Toch is het ontzettend belangrijk, want de meeste klanten komen naar de salon voor jou. Door jezelf te laten zien, geef je jezelf ook een soort van ‘expertstatus’. En foto’s waar je zelf op staat, krijgen de meeste reacties, check het maar eens! Ik adviseer je om een goede fotoshoot te doen; het is zo ontzettend fijn om een voorraad foto’s paraat te hebben! En een (vakantie)foto waar nog net de schouder van iemand anders is te zien of een enorm ingezoomde foto waar je voor je gevoel ‘nog niet zo slecht op stond’, zijn echt niet representatief… ???? Maak foto’s van jou in de salon, wanneer je de deur open doet, tijdens een behandeling, met je favoriete product, wanneer je een klant productadvies geeft etc. etc. En onthoud: Je bent goed zoals je bent! Het hoeft echt niet helemaal perfect te zijn, dat kan juist ook afstand scheppen of een drempel zijn voor potentiële klanten om contact op te nemen. Laat jezelf zien op een manier die bij je past!
Hoe bedenk je elke keer weer wat je kunt plaatsen of waar je over kunt schrijven?
Het is niet fijn om steeds paniekerig te bedenken wat je nu weer zou moeten plaatsen. Daarom adviseer ik je om een duidelijk plan te maken voor je zichtbaarheid. Bedenk relevante categorieën en ga gestructureerd te werk. Categorieën zijn bijvoorbeeld: je behandelingen, je producten, ingrediënten, huidwensen, huidproblemen, sfeer en beleving. Je zou bijvoorbeeld ook elke maand een ander onderwerp als rode draad kunnen hebben, net als de hoofdstukken van een boek. Je kunt de content die je hebt verzameld dan zowel op je social media, in je nieuwsbrieven en in de salon zelf naar voren laten komen. Dan is het allemaal logisch, dat maakt je verhaal sterker en herkenbaarder en je krijgt er bovendien veel rust door.
Hoe zorg je ervoor dat je de juiste klanten aantrekt?
Door allereerst heel duidelijk te bedenken wie jouw ideale klant is en vervolgens in zijn of haar huid te kruipen. Wat is de huidwens? Wat is het probleem? Hoe zit het qua levensstijl? Op welke social media is ze actief? etc. etc. Stem je aanbod en al je uitingen nauwkeurig op deze ideale klant af, tot in de kleinste details. En als je bijvoorbeeld heel vaak kortingen geeft, dan trek je klanten die gek zijn op koopjesjagen en dat zijn vaak weer niet de klanten die later wel bereid zijn om het volledige bedrag te betalen.
Hoe kun je je onderscheiden wanneer er meerder salons in jouw regio zitten met min of meer hetzelfde aanbod?
Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel simpel: door jezelf te zijn en te laten zien waar jij voor staat. Hoe authentieker je kunt zijn, hoe beter. Mensen verbinden zich niet zozeer aan wat je doet en hoe je dat doet, maar vooral ook aan waarom je dat doet. Wat zijn jouw waarden en drijfveren? Jij werkt in jouw salon met product x en behandeling y omdat jij vindt dat je daarmee resultaat z kunt bereiken en omdat het past bij jouw visie. Door jouw visie duidelijk naar voren te laten komen, maak je het verschil!
Is het tegenwoordig nog steeds nodig om naast online ook offline nog actief te zijn op het gebied van klantenwerving en klantenbinding?
Ik denk dat dat altijd belangrijk blijft. Laat jezelf zien en praat in je omgeving over wat je doet. Zorg dat je altijd een goede ‘pitch’ paraat hebt over wat je doet en waar je salon voor staat. Ook hou ik erg van ambassadeurs; klanten die heel enthousiast over jouw salon zijn, kunnen veel voor je betekenen. Denk bijvoorbeeld aan vriendinnenbonnen o.i.d. En ook workshops en adviesdagen kunnen je nieuwe klanten opleveren en bestaande klanten extra enthousiast maken. En ook een ouderwetse flyeractie kan toch heel succesvol zijn, zeker nu dat niet zo vaak meer wordt gedaan. Bedenk alleen wel goed wat je op zo’n flyer zet. Want… wat je zaait, zul je oogsten!
Wil jij ook beter zichtbaar zijn met je salon, meer kennis opdoen over je vindbaarheid, salonmarketing en social media? En jouw eigen social media plan maken?
Kom dan naar de workshop Zichtbaar met je salon op 28 juni in Sneek!
Meer informatie of aanmelden: https://johannanauta.nl/evenementen/workshop-zichtbaar-met-je-salon-28-juni-2023/