Omzetgroei door cosmetica online en budgetstores

Omzetgroei door cosmetica online en budgetstores

Uit het Jaarverslag 2016 Nederlandse Cosmetica Vereniging  blijkt dat de diversiteit van de verkoopkanalen van cosmetica de afgelopen jaren sterk is toegenomen. De consument heeft steeds meer mogelijkheden om cosmetica aan te schaffen. Het meer traditionele kanaal zoals supermarkt, drogisterij en parfumerie is nog erg belangrijk voor de verkoop van cosmetica. Maar de verkoop via het zogenaamde alternatieve kanaal zoals e-commerce (online), budgetstores, lifestylewinkels, modewinkels, Schiphol, apotheek, schoonheidsspecialist en kapper neemt ieder jaar verder in belang toe.

IN TOTAAL 2,8 MILJARD BESTEED

Gebaseerd op onder meer de gegevens van Nielsen en GfK concludeert de NCV dat in 2016 de totale consumptieve bestedingen bijna 2,8 miljard euro bedragen en dat de totaalmarkt van cosmetica een kleine positieve ontwikkeling van ongeveer 1 a 2% laat zien, vooral ingegeven door de groei in het alternatieve kanaal. Er is ook een groei in het aantal verpakkingen gerealiseerd.

De cosmeticamarkt staat met name in omzet onder druk. Dit is deels promotie gedreven. Bijna alle deelmarkten hebben te maken met een stijging van de promotiedruk, door meer en ‘diepere’ promoties (bijvoorbeeld 1+1). Hierdoor is waarde uit de markt gevloeid. In totaal wordt in personal care 33,5% (32,1% in 2015) in promotie verkocht.

Belangrijke thema’s voor de consument blijven gezondheid, welzijn en verzorging. Bij aankoopbeslissingen zijn toegevoegde waarde en gebruiksgemak essentieel. Volgens GfK zijn er meer kopers van cosmetica in 2016 geweest dan in 2015, deze mensen kopen gemiddeld wel iets minder vaak en besteden per koper minder. Door de vergrijzing groeit het aantal kleine huishoudens (1 of 2 personen). Dit maakt dat de volume per koper afneemt.

HET BELANG 55+ CONSUMENTEN NEEMT TOE

Het grootste deel van de producten voor de persoonlijke verzorging wordt gekocht door gezinnen met kinderen. Het belang van de oudere consumenten (55+ shoppers) neemt echter sterk toe. Dit komt doordat deze groep relatief veel en een toenemend aantal cosmeticakopers bevat (meer dan 80% van alle personen in deze groep koopt persoonlijke verzorgingsproducten). Hun gemiddelde besteding aan cosmetica is toegenomen. Zij zijn hiermee een belangrijke en groeiende doelgroep! Daarnaast is er in 2016 sprake van een toename in de uitgaven van cosmetica in jonge huishoudens zonder kinderen. Ook deze groep kocht in 2016 meer cosmetica dan in 2015, en tevens is deze groep in omvang gegroeid, maar in absolute zin blijven ze nog wel achter bij de oudere consumenten.

ONDERSCHEIDENDE PRODUCTEN MET DUIDELIJKE CONSUMENTENVOORDELEN

Het laatste kwartaal van 2016 heeft een duidelijke groei laten zien ten opzichte van 2015. Het consumentenvertrouwen is fors toegenomen en daardoor ook de koopbereidheid. Aandacht is er voor gezondheid maar ook voor schoonheid. Het is daarom dat de NCV voorzichtig optimistisch is ten aanzien van de bestedingen voor cosmetica, ook al is de verwachting dat in met name het traditionele kanaal de ontwikkeling moeilijk zal zijn. Met name in omzet vanwege de te verwachte effecten van de btw-verlaging voor zonnecosmetica en tandpasta en door de blijvend toenemende promotiedruk. Dit maakt dat de consumenten zich steeds minder bewust zijn van de voordelen van een specifiek product en enkel nog vergelijken en hun aankoopbeslissing nemen op basis van de prijs. Voor het creëren van groei en toevoegen van nieuwe waarde aan de markt is het belangrijk nieuwe onderscheidende producten te blijven maken met duidelijke consumentenvoordelen.

Online zal in aandeel verder groeien vanwege het gemak en het uitgebreide assortiment. Als de consument in de winkel is (met name drogisterij/parfumerie), verwacht hij kwaliteit en goed advies.

In het Jaarverslag 2016 van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) lees je meer over de belangrijkste marktontwikkelingen. Het verslag is hier gratis te downloaden.

Bron: www.beautyspot.nl

Meer artikelen

Voordelen van een salon website

Ben je de trotse eigenaar van een salon en wil je jouw bedrijf op de kaart zetten? Dan is het hebben van een professionele website absoluut een must! Een salon website biedt talloze voordelen die jouw bedrijf kunnen laten groeien en bloeien.

Een website stelt je in staat om jouw diensten, producten en speciale aanbiedingen gemakkelijk en duidelijk te presenteren aan potentiële klanten. Het stelt hen in staat om jouw salon te verkennen en een idee te krijgen van wat ze kunnen verwachten. Dit kan hen overtuigen om een afspraak te maken of jouw salon aan anderen aan te bevelen.

Daarnaast helpt een goed ontworpen en geoptimaliseerde website jouw salon om online zichtbaarheid en autoriteit op te bouwen. Door jouw website te optimaliseren voor zoekmachines, kun je hoger ranken in zoekresultaten, wat meer organisch verkeer en potentiële klanten naar jouw salon kan leiden.

Bovendien stelt een website je in staat om waardevolle klantbeoordelingen en reviews weer te geven, waardoor potentiële klanten het vertrouwen krijgen om voor jouw salon te kiezen.

Kortom, een salon website is een krachtig marketinginstrument dat jouw salon kan laten groeien en nieuwe klanten kan aantrekken. Wacht niet langer en investeer vandaag nog in een professionele website voor jouw salon!

Hoe krijg ik mijn salon website hoger in Google?

Een schoonheidssalon website hoger in Google krijgen. Dat wil iedereen wel! Saloneigenaren zien steeds meer in hoe belangrijk het is om goede website te hebben. En met goed bedoelen we niet alleen ‘mooi’. Want wat heb je er aan als je een mooie schoonheidssalon website hebt, maar niet vindbaar bent in Google? In dit artikel geven we je 7 tips om beter te scoren in Google. Je hoeft geen SEO-specialist te zijn om met deze tips aan de slag te gaan. Dit zijn 7 tips voor schoonheidsspecialisten die beter gevonden willen worden. Maar allereerst vertellen we je wat SEO voor schoonheidssalons inhoudt.

Zo herken je phishingmails

Steeds meer consumenten ontvangen nepmails (valse e-mails, phishingmails) waarin criminelen zich voordoen als een overheidsinstelling, bank of bedrijf. De nepmails ogen steeds geloofwaardiger, waardoor nog heel wat mensen erin tuinen. 

De Consumentenbond zet 9 tips op een rij waaraan je een valse e-mail kan herkennen.