Uit het Jaarverslag 2016 Nederlandse Cosmetica Vereniging blijkt dat de diversiteit van de verkoopkanalen van cosmetica de afgelopen jaren sterk is toegenomen. De consument heeft steeds meer mogelijkheden om cosmetica aan te schaffen. Het meer traditionele kanaal zoals supermarkt, drogisterij en parfumerie is nog erg belangrijk voor de verkoop van cosmetica. Maar de verkoop via het zogenaamde alternatieve kanaal zoals e-commerce (online), budgetstores, lifestylewinkels, modewinkels, Schiphol, apotheek, schoonheidsspecialist en kapper neemt ieder jaar verder in belang toe.
IN TOTAAL 2,8 MILJARD BESTEED
Gebaseerd op onder meer de gegevens van Nielsen en GfK concludeert de NCV dat in 2016 de totale consumptieve bestedingen bijna 2,8 miljard euro bedragen en dat de totaalmarkt van cosmetica een kleine positieve ontwikkeling van ongeveer 1 a 2% laat zien, vooral ingegeven door de groei in het alternatieve kanaal. Er is ook een groei in het aantal verpakkingen gerealiseerd.
De cosmeticamarkt staat met name in omzet onder druk. Dit is deels promotie gedreven. Bijna alle deelmarkten hebben te maken met een stijging van de promotiedruk, door meer en ‘diepere’ promoties (bijvoorbeeld 1+1). Hierdoor is waarde uit de markt gevloeid. In totaal wordt in personal care 33,5% (32,1% in 2015) in promotie verkocht.
Belangrijke thema’s voor de consument blijven gezondheid, welzijn en verzorging. Bij aankoopbeslissingen zijn toegevoegde waarde en gebruiksgemak essentieel. Volgens GfK zijn er meer kopers van cosmetica in 2016 geweest dan in 2015, deze mensen kopen gemiddeld wel iets minder vaak en besteden per koper minder. Door de vergrijzing groeit het aantal kleine huishoudens (1 of 2 personen). Dit maakt dat de volume per koper afneemt.
HET BELANG 55+ CONSUMENTEN NEEMT TOE
Het grootste deel van de producten voor de persoonlijke verzorging wordt gekocht door gezinnen met kinderen. Het belang van de oudere consumenten (55+ shoppers) neemt echter sterk toe. Dit komt doordat deze groep relatief veel en een toenemend aantal cosmeticakopers bevat (meer dan 80% van alle personen in deze groep koopt persoonlijke verzorgingsproducten). Hun gemiddelde besteding aan cosmetica is toegenomen. Zij zijn hiermee een belangrijke en groeiende doelgroep! Daarnaast is er in 2016 sprake van een toename in de uitgaven van cosmetica in jonge huishoudens zonder kinderen. Ook deze groep kocht in 2016 meer cosmetica dan in 2015, en tevens is deze groep in omvang gegroeid, maar in absolute zin blijven ze nog wel achter bij de oudere consumenten.
ONDERSCHEIDENDE PRODUCTEN MET DUIDELIJKE CONSUMENTENVOORDELEN
Het laatste kwartaal van 2016 heeft een duidelijke groei laten zien ten opzichte van 2015. Het consumentenvertrouwen is fors toegenomen en daardoor ook de koopbereidheid. Aandacht is er voor gezondheid maar ook voor schoonheid. Het is daarom dat de NCV voorzichtig optimistisch is ten aanzien van de bestedingen voor cosmetica, ook al is de verwachting dat in met name het traditionele kanaal de ontwikkeling moeilijk zal zijn. Met name in omzet vanwege de te verwachte effecten van de btw-verlaging voor zonnecosmetica en tandpasta en door de blijvend toenemende promotiedruk. Dit maakt dat de consumenten zich steeds minder bewust zijn van de voordelen van een specifiek product en enkel nog vergelijken en hun aankoopbeslissing nemen op basis van de prijs. Voor het creëren van groei en toevoegen van nieuwe waarde aan de markt is het belangrijk nieuwe onderscheidende producten te blijven maken met duidelijke consumentenvoordelen.
Online zal in aandeel verder groeien vanwege het gemak en het uitgebreide assortiment. Als de consument in de winkel is (met name drogisterij/parfumerie), verwacht hij kwaliteit en goed advies.
In het Jaarverslag 2016 van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) lees je meer over de belangrijkste marktontwikkelingen. Het verslag is hier gratis te downloaden.
Bron: www.beautyspot.nl