Overtuig de bezoeker van jouw website met de juiste tekst!

Overtuig de bezoeker van jouw website met de juiste tekst!

Je hebt een fantastische, nieuwe website. Alles werkt: er staan mooie afbeeldingen op, de navigatie is goed ingedeeld en de website laadt snel. Maar naast het hebben van een goed werkende en mooi website, zijn de teksten op jouw website erg belangrijk. Deze teksten zullen namelijk mede bepalen of de bezoeker daadwerkelijk klant bij jou zal worden, en moeten antwoord geven op vragen die voor de bezoeker van belang zijn, zoals: Is deze schoonheidssalon de plek waar professioneel en kundig gewerkt wordt? Spreekt deze salon mij aan, en misschien nog wel belangrijker: zal deze salon mijn huidproblemen kunnen verhelpen?

Meer artikelen

Tips voor teksten die werken

Tja, daar zit je dan, op zoek naar inspiratie voor je tekst. Of het nu een folder, persbericht, advertentie of redactioneel stukje is. Het kan lastig zijn de goede woorden te vinden. Als vakman of vakvrouw ontbreekt het je soms simpelweg aan tijd of expertise om een goed en pakkend bericht over je product of dienst te maken.

Daarom hieronder een aantal tips voor het pakkend op papier zetten van je boodschap:

Inkoppers

Waarom gebruik je titels en koppen? Om aandacht te trekken? Om nieuwsgierigheid te kweken? Als belofte van wat er gaat komen? Of om je lezer te verleiden door te lezen? Waarschijnlijk allemaal! Toch liegen de statistieken er niet om: 8 van de 10 mensen lezen de titel wel, maar slechts 2 van de 10 lezen ook de rest van de tekst.

Het kan genadeloos mis gaan met koppen en titels. Als je lezer niet wordt geprikkeld door je titel, leest hij je tekst helemaal niet. En heb je voor niets je best gedaan.

Veel mensen denken dat je talent moet hebben om een goede kop te kunnen maken. Maar talent is echt niet nodig. Inspiratie evenmin. Iedereen kan het leren. Hieronder drie tips:

1. Focus op de voordelen die je lezer kan behalen door je tekst te lezen.
   (Meer energie met goede voeding)

2. Laat in je titel zien welk probleem je oplost
  (10 tips om je huid te verbeteren)

3. Stel een vraag
 (Hoe kun je afvallen en toch alles blijven eten wat je wilt?)

Succes met de inkoppers!

Niet te technisch en moeilijk

Voor jou is het gesneden koek. Dat prachtige nieuwe apparaat of de resultaten van een specifieke behandeling. Maar je klant begrijpt dat technische verhaal vast niet. Maar wil dat ook niet. Je verkoopt je klant oplossingen en resultaten.

Kom niet aan met moeilijke theorieën of ingewikkelde uitleg over je product of dienst. Geef concrete resultaten en oplossingen. Zo wordt wat je te bieden meer tastbaar. Om je te onderscheiden van je concurrent moet de lezer van je verhaal in één oogopslag kunnen zien wat je te bieden hebt en waarom ze juist bij jou moet zijn.

Bekijk ook onze diensten

Het schrijven van pakkende teksten is een kunst op zich, maar wist je dat het schrijven van website teksten weer een aparte specialisatie is? Naast dat webteksten pakkend en overtuigend dienen te zijn, is het ook belangrijk om stil te staan bij de zoekmachine optimalisatie van jouw website. Zoekmachine optimalisatie staat voor het verkrijgen van een hogere positie in de organische (niet betaalde) zoekresultaten in de zoekmachine. 

De volgende punten zijn van belang bij het schrijven van de juiste tekst:

Speel in op de behoefte van de website bezoeker
In de schoonheidsbranche is dat bijvoorbeeld de behoefte naar een stralend mooie huid. Consumenten gaan naar de schoonheidssalon, zodat specifieke huidproblemen kunnen worden verholpen (huidverbetering), omdat zij hun gezonde en jeugdige huid willen behouden (anti-aging) of om even heerlijk te ontspannen (wellness). Afhankelijk van jouw positionering, is het belangrijk om de bezoeker die informatie te geven, waar hij of zij op dat moment naar opzoek is.

Jij bent de expert op het gebied van huidverbetering- en verzorging. Laat jouw expertise ook duidelijk naar voren komen in de tekst, dit zal zorgen voor vertrouwen. Je kunt jouw kennis en kunde nog eens extra belichten door middel van een blog/vlog. Geef in je blog bijvoorbeeld tips over huidverbetering, anti-aging, hoe pigmentvlekken kunnen worden voorkomen etc. Denk eraan dat deze blog/vlog niet te commercieel mag zijn, maar puur informatief. En vergeet deze natuurlijk niet te communiceren via jouw social media kanalen!

Krachtig en relevant
Niemand zit te wachten op lappen tekst. Zorg er voor dat je jouw producten en diensten in een paar zinnen kunt beschrijven. Een goede website is zo ingedeeld dat je bezoekers direct zien waar ze moeten zijn. Wanneer je langere stukken tekst communiceert, zet deze tekst dan in alinea’s van maximaal 5 zinnen.

Schrijf actief
Schrijf actief in plaats van passief. De zin: Vraag meer informatie aan, klinkt persoonlijker dan bijvoorbeeld: Er kan informatie aangevraagd worden.

Wat is nog meer van belang?

  • Gemarkeerde trefwoorden
  • Informatieve tussenkoppen
  • Opsommingen
  • Eén onderwerp per alinea
     

Heb je toch nog wat hulp nodig na het lezen van deze blog?

Neem dan contact op met ons!