5 Redenen waarom je Linktree beter niet kunt gebruiken

5 Redenen waarom je Linktree beter niet kunt gebruiken
  1. Minder bezoekers op je eigen website
  2. Het is slecht voor je SEO
  3. Beperkingen in opmaak en stijl
  4. Geen goede stats
  5. Miss independent

Als je actief bent op Instagram dan weet je vast dat het lastig is om een link te delen. Vaak zie je onder posts of in story’s de volgende hashtag: #linkinbio. In de bio van je Instagram-account kan je slechts één link gebruiken. En dat is onhandig omdat je dan elke keer die link zou moeten aanpassen, wanneer je verwijst naar een andere blog of dienst die je aanbiedt. Een oplossing voor dit probleem is Linktree. Via Linktree kun je namelijk een pagina maken waarop meerdere links staan die verwijzen naar bijvoorbeeld je website, online agenda, webshop, blogs, enz. enz. Maar… Toch raden we je dit af en we proberen uit te leggen waarom.

Meer artikelen

De juiste Social Media formaten in 2025

Niets is zo veranderlijk als de ideale afmeting van een Instagram-foto, YouTube-video of Facebook-header. Voor iedereen die 2025 goed van start wil gaan is hier hét ultieme overzicht van social media-afmetingen voor het komende jaar. Lees snel verder!

 

Facebook afmetingen 2025

Omslagfoto desktop: 820 x 360 pixels (max bestandsgrootte 100 KB)

Omslagfoto smartphone: 640 x 360 (max bestandsgrootte 100 KB)

  • Alles kleiner dan dit zal uitgerekt worden
  • Minimale afmetingen of 400 x 150 pixels
  • Gebruik RGB  of JPG-formaat
  • Gebruik PNG-formaat wanneer de cover tekst of een logo bevat

Profielfoto: 180 x 180 pixels

Afbeelding delen: 1200 x 630 pixels

Link delen: 1200 x 628 pixels

Evenement cover: 1920 x 1080 pixels

 

Instagram afmetingen 2025

Profielfoto: 320 x 320 pixels 

Staande post: 1080 x 1350 pixels

Vierkante post: 1080 x 1080 pixels

Reel: 1080 x 1920 pixels

Story: 1080 x 1920 pixels

 

 

YouTube afmetingen 2025

Cover afbeeldingen:

  • Desktop 2560 x 1440 pixels
  • Tablet 1855 x 423 pixels
  • Mobiele telefoon: 1546 x 423 pixels
  • TV: 2560 x 1440 pixels

Video Uploads: 1920 x 1080 pixels

  • Video’s moeten aspect ratio 16:9 zijn

Om minimaal HD-kwaliteit te realiseren moeten de afmetingen 1920 x 1080 pixels zijn.

 

LinkedIn afmetingen 2025

Achtergrond persoonlijk profiel: 1584 x 396 pixels

Standaard Logo: 400 x 400 pixels

Profielfoto: 400 x 400 pixels

  • Minimale afmetingen 200 x 200 pixels
  • Maximale bestandsgrootte 10mb
  • Alleen JPG, GIF or PNG-formaat

 

LinkedIn Bedrijfspagina afmetingen

Achtergrond afbeelding: 1536 x 768 pixels

  • Minimale afmetingen 1192 x 220 pixels
  • Maximale bestandsgrootte 4mb
  • Wordt getoond als 1400 x 425 pixels
  • Alleen JPG, GIF or PNG-formaat

Standaard Logo: 300 x 300 pixels

  • Maximale bestandsgrootte 4mb
  • Alleen JPG, GIF or PNG - formaat

Business Banner afbeelding: 646 x 220 pixels

  • Maximale bestandsgrootte 2 MB
  • Landscape Layout
  • Alleen JPG, GIF or PNG formaat

Hero afbeelding: 1128 x 376 pixels

  • Maximale bestandsgrootte 2 MB
  • Landscape Layout
  • Alleen JPG, GIF or PNG formaat

Instagram: Hoe plan je een Instagram bericht in?

Kan je berichten op Instagram inplannen? Dat kan! Met Meta Business Suite.

Vroeger kon je alleen berichten op Instagram inplannen met gebruik van losse apps, maar tegenwoordig hoeft dat niet meer! (mits je een Facebook-business account hebt)

Een bericht inplannen, hoe werkt het?

1. Ga naar https://business.facebook.com/
2. Ga naar Berichten en verhalen.
3. Klik op Bericht maken.
4. Kies waar je het bericht wilt plaatsen, op je Facebook, je Instagram of beide.
5. Voer de tekst in die je als beschrijving bij je bericht wilt hebben.
6. Klik op Media uploaden om jouw afbeelding/video toe te voegen.
7. Klik op het pijltje naast Publiceren.
8. Klik op Bericht plannen en kies de gewenste datum en tijd.
9. Klik op Plannen.

Klaar! Nu staat je Instagram-bericht ingepland en komt het automatisch op jouw profiel te staan op jouw gekozen moment.

Heb je nog geen Facebook business account? Ga dan naar https://business.facebook.com/ om van jouw salonaccount een professionele account te maken.

Wat is de beste tijd om een Facebook bericht te plaatsen?

 

Je plaatst leuke berichten over je beautysalon op Facebook, maar je posts worden niet genoeg bekeken. Hoe zorg je ervoor dat je berichten meer onder de aandacht komen? Allereerst moet je de Facebookberichten op de juiste dag en tijd plaatsen.

Hieronder lees je 5 redenen waarom je Linktree beter niet kunt gebruiken

     1. Minder bezoekers op je eigen website

Als je insta volgers geïnteresseerd zijn geraakt door je post of story dan zullen ze naar je bio gaan om vervolgens te klikken op de link die je daar gedeeld hebt. Yes! Een nieuwe klant richting je website. Of, nee… Deze volgers gaan namelijk niet naar je website maar naar een Linktree pagina. Op deze manier mis je heel wat bezoeken op je eigen website.

     2. Het is slecht voor je SEO

Google neemt verkeer vanuit social media mee in haar rankings. Het is dus positief wanneer volgers vanuit Facebook en Instagram terecht komen op je website. Maar via Linktree komen ze dus niet terecht op je website. Doordat jij gebruik maakt van Linktree, rankt de website van Linktree beter en die waardevolle ranking loop jij dus mis. Zonde!

     3. Beperkingen in opmaak en stijl

Wanneer je betaald voor Linktree heb je wat meer mogelijkheden maar de meeste mensen gebruiken de gratis versie van Linktree. Hierdoor ben je beperkt in de opmaak en stijl van je Linktree pagina.

     4. Geen goede stats

Wij zijn gek op statistieken maar Linktree geeft (bewust) hele beperkte statistieken. Je kan eigenlijk alleen zien hoe vaak er in totaal op een link is geklikt. Niet per dag, per maand of welke link. Daarnaast komen de bezoekers in Google Analytics terecht als ‘referral’, waardoor je niet weet waar je bezoekers vandaan komen.

     5. Miss independent

We willen allemaal onafhankelijk zijn en met Linktree ben je dat niet. Als Linktree besluit te stoppen heb je niks en als ze een storing hebben (wat een tijdje geleden nog is gebeurd), dan heb je helemaal niks.

Alternatief voor Linktree

We hebben geprobeerd uit te leggen waarom je Linktree beter niet kunt gebruiken maar we komen ook met een alternatief. En eigenlijk is onze oplossing eigenlijk heel erg simpel. Daar houden we namelijk van: dingen simpel houden.

Stap 1: Maak een nieuwe pagina

Maak een nieuwe pagina aan op je website. Deze pagina noem je bijvoorbeeld /instagram of /linkinbio. Deze pagina maak je actief, maar verborgen. Hij is dus niet zichtbaar in de navigatie van je menubalk.

Stap 2: Design de pagina

Nu kun je bezig met de opmaak en stijl van je pagina. Keep it simple is ons advies. Je volgers zijn geïnteresseerd geraakt door iets wat je gedeeld hebt in je post of story en daar willen ze meer over weten. Plaats dus enkele buttons die doorverwijzen naar de pagina’s waarover je iets gedeeld hebt. Wil je een voorbeeldje zien? Klik dan hier om naar onze pagina te gaan.

 

 

Bij ons is een pagina aanmaken ontzettend makkelijk. Ook het designen is naast leuk om te doen ook eenvoudig gemaakt zodat elke salonhouder dat zelf kan. We hebben handige instructiefilmpjes gemaakt die je op weg helpen. En met onze telefonische helpdesk zitten we altijd klaar om je vragen te beantwoorden. Nieuwsgierig? Kijk hier eens of een salon website ook wat voor jou is!

Stap 3: Voeg de pagina toe aan je Instagram bio

De laatste stap is om de pagina toe te voegen aan je Instagram bio. Je kopieert de url en voegt ‘m toe op je Instagram account.

Hiernaast zie je hoe dat er dan uitziet.

Volg jij ons al?

Goed gedaan!

Dat was ‘m alweer! Zo eenvoudig kan het zijn. Het voordeel van een eigen pagina ipv Linktree is dat je volgers nu direct doorverwezen worden naar je eigen website. Hierdoor heb je volgers direct op je eigen site, het is beter voor je SEO en voor je statistieken. Als je nu nieuwsgierig bent geworden hoe het staat met de online vindbaarheid van je website, dan kun je dat hier gratis laten checken. En als je meer interessante blogs wilt lezen, ga dan even naar onze kennisbank.

Veel succes en mocht je nog vragen hebben dan zitten we voor je klaar om die te beantwoorden. Stuur ons gerust een appje!