''Ik ga nooit met pensioen!''
‘Je weet dat ik dit noteer he’, zeg ik nog. ‘Als je ons dan ooit belt om te stoppen met je website en online agenda, dan kom ik terug op dit interview’. Maar Mirjam houdt lachend vol dat ze, tenzij ze gezond blijft, gewoon lekker blijft doorwerken. Want na 30 jaar stapt ze nog steeds elke dag met een fijn gevoel de salon binnen.
Dat fijne gevoel weet ze ook over te brengen, want zodra ik binnenstap in haar salon word ik hartelijk ontvangen door Mirjam en Jitske, haar medewerkster. De salon is gevestigd in Stiens en zit in een prachtig pand: een voormalig schoolgebouw uit 1882.
Van Mooi naar Moai
Mirjam begon 30 jaar geleden als schoonheidsspecialiste en startte toen direct haar eigen salon in Noord-Holland. Dertien jaar geleden verhuisde ze naar Friesland en veranderde toen haar naam ‘Schoonheidsinstituut Mooi’ naar ‘Schoonheidssalon Moai’. De Friese naam zorgde er voor dat alle klanten er vanuit gingen dat Mirjam de Friese taal ook machtig was. Hierdoor stonden afspraken wel eens op de verkeerde dagen in de agenda doordat bijvoorbeeld ‘tiisdei’ en ‘tongersdei’ (dinsdag en donderdag) op elkaar lijken. Inmiddels verstaat Mirjam gelukkig alles en heeft ze Jitske die Fries met de klanten spreekt.
Een glaasje prosecco bij de schoonheidssalon als uitje
Schoonheidssalon Moai focust zich op huidverbetering, waarbij Mirjam gespecialiseerd is in het geven van de bindweefselmassage en Jitske acne specialiste is. Elk seizoen heeft een eigen behandeling en daarnaast kunt u bij hen terecht voor een DUO-behandeling. De DUO-behandeling is erg in trek, klanten komen van ver om zich samen te laten verwennen.
Een welkomstdrankje, voetenbadje, en heerlijk ontspannen tijdens de behandeling. In de corona periode was dit soms het enige uitje dat mensen hadden. ‘Dan schonk ik vaak nog een glaasje prosecco in’ zegt Mirjam. ‘Ja, dat mag je wel opschrijven, want zo was het gewoon’.
Wij hebben tegenwoordig 40% meer klandizie door de website en online agenda
40% meer klandizie door de website en online agenda
De salon is goed vindbaar op het internet en de agenda is dan ook goedgevuld. Gaatjes zijn vaak snel opgevuld. Mirjam vertelt: ‘tegenwoordig gaat de telefoon eigenlijk nooit meer, klanten weten dat ze hun afspraak online moeten maken. Dat geeft rust en het werkt heel simpel.’ Jitske vult aan: ‘zonder online agenda zou de boel stagneren. Dan zoeken klanten een andere salon die wel met een online agenda werkt, dat heb ik gemerkt toen ik nog werkzaam was bij een andere salon.’
Er komt veel op je af als schoonheidsspecialiste
De ene keer ben je om 05.00 onderweg naar een bruid om haar op te maken voor de mooiste dag van haar leven, en een andere keer ontvang je de inmiddels volwassen geworden dochter van een moeder die al jarenlang klant is. Sommige werkdagen beginnen 08.00 en eindigen 16.00, met een halfuurtje pauze (of niet als het druk is). Mirjam: ‘klanten zijn erg open in de behandelstoel, ze vertellen soms hele persoonlijke dingen. De mooie dingen in hun leven, maar ook de verdrietige.’
Als ik vraag wat Mirjam en Jitske mee willen geven aan toekomstige schoonheidsspecialistes dan benadrukt Mirjam dat je niet bang moet zijn om hard te werken. Jitske waarschuwt: ‘Hou er rekening mee dat je niet meteen fulltime aan het werk bent, soms duurt het even voordat je een klantenkring hebt opgebouwd’.
Maar, sluit Mirjam af: ‘Schoonheidsspecialiste is een fantastisch vak, ik stap nog steeds elke dag met een fijn gevoel mijn salon binnen.’