SEO titel en beschrijving

SEO titel en beschrijving

Wat betekent SEO ook alweer?

We zijn nu al een tijdje onderweg en we hebben niet eens uitgelegd wat SEO betekent! SEO is een Engelse term die staat voor: search engine optimization. In het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Hoe zorg je er voor dat je website beter scoort in de zoekmachine. 

SEO titels en beschrijvingen helpen daarbij

Bijna elk website systeem geeft je de mogelijkheid om dit zelf aan te passen. Soms wordt deze titel een paginatitel genoemd, soms een meta-titel en soms een SEO-titel. Maar wat helpt zo’n titel nou? Met een goede SEO titel kan je pagina beter scoren in Google omdat deze de belangrijkste zoekwoorden bevat en in het kort samenvat waar je pagina over gaat.

De SEO beschrijving is de zin die in Google getoond wordt. Als je deze niet zelf invult, dan kiest Google zelf een tekst van je website uit (meestal de eerste zin). De SEO beschrijving moet uitnodigen om op je website te klikken. Het is hét moment om de bezoekers te overtuigen om je website te bekijken.

Meer artikelen

Gebruik de juiste zoekwoorden in je tekst

Eén op de twintig woorden mag het zoekwoord zijn

Wat? Zoveel?! Maar dan krijg je toch hele lelijke teksten? Klopt. Maar wees gerust: niemand leest je teksten.

Ah toe even, niet zo flauw. We zijn serieus: de meeste klanten lezen je teksten toch niet. Maar de zoekmachine leest je teksten wel. Dus als de zoekmachine veel zoekwoorden van klanten tegenkomt, is de kans groter dat de klant op jouw website terecht komt.

Klanten zoeken op problemen

Hoe het niet moet

Sommige behandelingen hebben prachtige (buitenlandse) namen. Wat staat dat interessant op je website! Je komt vast heel deskundig over met al die vaktermen, maar vervolgens heeft je klant geen idee wat je aanbiedt. Sterker nog: omdat de klant zoekt op problemen en die zoekopdracht niet overeenkomt met wat jij aanbiedt op je website, zal de klant niet eens op je website terechtkomen. Daar zit je dan met een prachtige website vol met interessante namen van behandelingen en vaktermen…

Maak voor elke belangrijke behandeling een aparte pagina aan

Hoe het niet moet

We komen nog veel websites tegen met één pagina Behandelingen, waarop alle behandelingen staan vermeld. Het lijkt overzichtelijk voor de bezoeker, want nu hoeft er niet lang gezocht te worden omdat alles in één overzicht staat. Handig! Toch?

Voor de zoekmachine is het echter beter dat je voor je belangrijke behandelingen aparte pagina’s aanmaakt. Dat leggen we even verder uit.

Wat moet ik dan doen?

  • Geef elke pagina een unieke titel en beschrijving

  • Maak de SEO titel niet langer dan 55 tot 60 tekens, de SEO beschrijving moet tussen de 150 en 160 tekens zijn

  • Plaats het belangrijkste zoekwoord in de titel vooraan en zorg dat de zoekwoorden van deze pagina in je beschrijving terugkomen

Als voorbeeld gebruiken we onze eigen titel en omschrijving. Onze algemene titel is: Websites | online agenda | social media. Dit zijn de drie diensten waarmee we graag naar buiten treden. Vervolgens kun je onze beschrijving lezen en die luidt als volgt: Online diensten voor de Beauty & Wellnessbranche.

Wij willen onze klanten vertellen dat wij websites en online agenda’s bouwen en social media doen voor de beauty & wellnessbranche.

Wat wil jij je klant vertellen?

Aan de slag!

Toch nog wel lastig he? Want wat is nou belangrijk om te noemen. Voor je homepagina, je algemene pagina zou je je salonnaam + woonplaats kunnen noemen. Of schoonheidssalon + plaatsnaam. 

Bij een behandelingen pagina zou je de behandeling kunnen noemen + plaatsnaam. Als je daar nou eens mee begint dan ben je alweer een stuk verder!

 

Eelke is het digitale brein van PlazaXL.  

Naast het doorontwikkelen van de bestaande concepten, houdt hij zich bezig met het uptodate en veilig houden van de systemen