Zorg dat je bouncepercentage omlaag gaat

Zorg dat je bouncepercentage omlaag gaat

Huh.. Wat bedoelen jullie met bounce?

"Waar hebben jullie het nu weer over! Tot nu toe kon ik jullie redelijk volgen, maar nu heb ik even geen idee. Ik was al bang dat dit hele SEO gedoe te moeilijk voor me was. Ik ben gewoon liever aan het behandelen dan met mijn website bezig. Ik ben geen ICT-er!"

Dat kunnen we ons best voorstellen. Wij zouden ook geen schoonheidsbehandelingen moeten geven, zeggen we wel eens hier op kantoor. Dat zou niet goedkomen.

Maar nu nog even de uitleg. Bounce is een internetmarketingterm waarmee wordt bedoeld dat een bezoeker die op je website komt (dat is positief!) meteen weer vertrekt zonder op een andere pagina te kijken (dat is niet zo positief!). Als je website een hoog bouncepercentage heeft, dan zal de zoekmachine je minder vaak tonen. Blijkbaar staat er op jouw website niet wat de klant zoekt.

Meer artikelen

Gebruik de juiste zoekwoorden in je tekst

Eén op de twintig woorden mag het zoekwoord zijn

Wat? Zoveel?! Maar dan krijg je toch hele lelijke teksten? Klopt. Maar wees gerust: niemand leest je teksten.

Ah toe even, niet zo flauw. We zijn serieus: de meeste klanten lezen je teksten toch niet. Maar de zoekmachine leest je teksten wel. Dus als de zoekmachine veel zoekwoorden van klanten tegenkomt, is de kans groter dat de klant op jouw website terecht komt.

Klanten zoeken op problemen

Hoe het niet moet

Sommige behandelingen hebben prachtige (buitenlandse) namen. Wat staat dat interessant op je website! Je komt vast heel deskundig over met al die vaktermen, maar vervolgens heeft je klant geen idee wat je aanbiedt. Sterker nog: omdat de klant zoekt op problemen en die zoekopdracht niet overeenkomt met wat jij aanbiedt op je website, zal de klant niet eens op je website terechtkomen. Daar zit je dan met een prachtige website vol met interessante namen van behandelingen en vaktermen…

Maak voor elke belangrijke behandeling een aparte pagina aan

Hoe het niet moet

We komen nog veel websites tegen met één pagina Behandelingen, waarop alle behandelingen staan vermeld. Het lijkt overzichtelijk voor de bezoeker, want nu hoeft er niet lang gezocht te worden omdat alles in één overzicht staat. Handig! Toch?

Voor de zoekmachine is het echter beter dat je voor je belangrijke behandelingen aparte pagina’s aanmaakt. Dat leggen we even verder uit.

Ohh.. Dat is dus bounce!

Ja, vaak is het simpeler dan je denkt. Allereerst is het natuurlijk positief dat de klant op je website terecht komt. Blijkbaar matcht de zoekmachine wel de zoekopdracht van de klant met dat wat er op jouw website geschreven staat. Maar…

Het is ook belangrijk dat de klant niet meteen weer weggaat. Zijn er genoeg doorklikmogelijkheden voor de klant? Kan de klant doorklikken naar een andere behandelingen die wellicht past bij deze behandeling? Kan de klant op een blog klikken waarin je iets vertelt over de behandeling, zodat jij je neerzet als de specialist. Kan de klant in contact met je komen (hier schreven we al eerder over) om vragen te stellen of meteen een afspraak te maken? 

Aan de slag!

  • Bekijk je website eens door de ogen van de klant en oordeel zelf of je genoeg doorklikmogelijkheden hebt. Misschien kom je tot de conclusie dat je wel snapt waarom de klant meteen weer verdwijnt.

  • Maak deze knoppen aan op iedere pagina, zodat je klant zo lang mogelijk op je website blijft.

 

Errit is verantwoordelijk voor het aanmaken van de online agenda en websites.  

Daarnaast zorgt hij ervoor dat de mailaccounts worden aangemaakt en op de juiste manier worden ingesteld bij onze klanten.