Hoe krijg ik een Featured Snippet (hoogste plaats in Google)?

Geef antwoord op de vraag van je klant

We hebben wel vaker aandacht besteed aan het schrijven van teksten. Wil je daar in de basis wat meer over weten, klik dan hier. Vandaag gaan we namelijk de diepte in en voordat je denkt: oei, dan haak ik waarschijnlijk af, dan willen we vast vertellen dat we het supersimpel gaan houden. Over 10 minuutjes kan jij aan de slag met de teksten op je website en word je nóg beter gevonden! En geef je daadwerkelijk antwoord op de online vraag van je toekomstige klant.

Ooit gehoord van de term: ‘Featured Snippets’?

Featured Snippets zijn antwoorden op vragen die in de zoekmachine van Google worden gesteld. Een Featured Snippet wordt vertoond onder de betaalde zoekresultaten ‘advertenties > sponsored content’ en bovenaan de organische zoekresultaten. Daarom wordt er bij Featured Snippets ook wel gesproken over een #0 ranking (positie 0 binnen Google.nl). En iedereen wil natuurlijk bovenaan staan in Google!

Eigenlijk is het dus een samenvatting die de zoekmachine heeft gevonden op je website, als antwoord op de vraagsteller.

Hoe krijg ik een Featured Snippet?

Wanneer je hoge kwaliteit content schrijft en zo goed mogelijk de vraag van je toekomstige klant beantwoordt, dan heb je de grootste kans op een featured snippet. Waar je dan aan moet denken?

  1. Feiten: je pagina moet voorzien zijn van objectieve informatie.
  2. Geef zo gedetailleerd mogelijk antwoord op de zoekopdracht die je wilt beantwoorden.
  3. Schrijf een goed leesbare, gebruiksvriendelijke tekst.
  4. Maak gebruik van H2 en H3 voor je sub onderwerpen.
  5. Structureer je pagina met paragrafen van ongeveer 3 tot 5 zinnen.
  6. Plaats informatie in een tabel, lijst of opsomming.

Wat zijn de voordelen van Featured Snippet?

Er zijn heel veel voordelen, we noemen er een paar:

  1. Je website zit goed in elkaar: De zoekmachine begrijpt wat je wil vertellen en vind het daarom ook relevant voor de zoekopdracht van je toekomstige klant.
  2. Het verbetert je CTR (click-through rate): Dit klinkt wat technisch en daarom mag je het best vergeten maar je toekomstige klant is op zoek naar informatie en dus is er een grote kans dat zij je website aanklikt.
  3. Je bent beter voorbereid op Voice Search: Maak jij wel eens gebruik van ‘Hé Google’, zodat de zoekmachine jouw vraag beantwoord? Dat doen je toekomstige klanten ook. En daarnaast is  jouw ‘samenvatting’ ook handig voor klanten die hun vragen nog helemaal uitschrijven.
  4. Jij bent de expert in je vakgebied: Wanneer jij de Featured Snippet hebt, dus je staat op plaats ‘0’ van Google, helemaal bovenaan, dan toont dit aan dat jij de expert bent. En dat overtuigt je toekomstige klanten.

Kunnen jullie me helpen?

Wat een technisch verhaal he? En we hadden nog wel beloofd het supersimpel te houden. Is dat gelukt? Hopelijk kun je met deze tips aan de slag. Lukt het je (nog) niet? Dan helpen wij je graag. Klik hier om ons een vraag te stellen of stuur een appje!