Alles wat je moet weten over je website

Alles over je website

De website van mijn schoonheidssalon zelf bewerken? Kan dat?

Jazeker! 

Nou Nico, dan ken je mij nog niet. Ik ben gewoon niet zo handig met die computerdingen, laat mij maar lekker behandelen!

Dat snap ik helemaal. Ieder z'n vak. Ik moet namelijk geen behandelingen geven, dat zou niet goed komen haha!

Maar toch durf ik te beweren dat het je zou lukken om met ons systeem je eigen website te bewerken/beheren. Dat je niet voor elke kleine wijziging afhankelijk bent van een ander. Dat je niet voor elke wijziging hoeft te betalen. Prijzen, kleuren, afbeeldingen, alles kun je bewerken. Heb je een nieuwe behandeling in je schoonheidssalon dan voeg je die eenvoudig toe. Heeft je merk nieuwe afbeeldingen dan plaats je die zelf. Wil je een nieuw lay-out, ook dat kun je zelf. 

En lukt het een keertje niet dan zijn wij natuurlijk altijd bereikbaar en helpen we je erbij. Vinden wij ook wel leuk, want dan spreken we elkaar weer even!

Maar goed, we kunnen wel zeggen dat je zelf de website van je schoonheidssalon eenvoudig kunt beheren, maar je moet het natuurlijk eerst zelf ervaren. 

Het blijft leuk wanneer we van een klant terug horen dat ze zelf wijzigingen hebben toegepast op de website van hun schoonheidssalon. Dat ze zelf een afbeelding hebben gewijzigd of de lay-out hebben veranderd.

Maar we wisten alleen nog niet dat dit 'kickass' voelt haha!

De 6 meest gehoorde redenen om een website te (laten) maken voor je schoonheidssalon zijn de volgende:

 

1.      Ik heb nog geen website, maar mijn schoonheidssalon heeft een eigen website nodig.

2.      Ik heb een (zelfgemaakte) website, maar ik wil een professionele website voor mijn schoonheidssalon.

3.      Ik wil de website van mijn schoonheidssalon goedkoper onderbrengen.

4.      Ik wil de website van mijn schoonheidssalon zelf kunnen beheren.

5.      Ik zoek professionele ondersteuning voor de website van mijn schoonheidssalon.

6.      Ik wil mijn website, online agenda en marketing onder één dak.

 

1.      Ik heb nog geen website, maar mijn schoonheidssalon heeft een eigen website nodig.

Ik run al jaren een eigen schoonheidssalon en al die tijd heb ik gewerkt zonder website. Ik heb een heel aantal vaste klanten en die weten mijn salon goed te vinden. Ik zag de noodzaak nooit zo maar tegenwoordig heeft elke professionele salon een website en ik wil wel meegaan met de tijd. Natuurlijk heb ik wel een Facebookpagina maar ik hoor steeds vaker dat het ook belangrijk is om naast mijn social media accounts ook gewoon een website te hebben.

Daarnaast wil ik ook gewoon al mijn behandelingen mooi gepresenteerd hebben zodat mijn klanten precies weten wat ik te bieden. Ik hoor nog steeds wel eens: ‘ik wist niet dat je die behandeling ook deed’. Het schijnt zo te zijn dat ik er met een website voor kan zorgen dat ik gevonden wordt op de behandeling die ik (prijstechnisch) het liefst uitvoer. Het is daarom hoog tijd voor mijn eigen website!

 

2.      Ik heb een (zelfgemaakte) website, maar ik wil een professionele website voor mijn schoonheidssalon.

Ik heb mijn website zelfgemaakt met wat hulp van mijn neefje en wat was ik trots toen die de lucht in ging. Ik kreeg veel complimenten van mijn vaste klanten en was erg blij met de website. Als ik wat wilde veranderen dan belde ik mijn neefje en paste hij wat voor me aan. Nadat ik hem er 3 keer aan herinnerde natuurlijk. Ja, die jongen heeft het ook druk en zijn prioriteiten liggen ergens anders. Tegenwoordig neemt hij z’n telefoon bijna nooit meer op, terwijl hij hele dagen op z’n telefoon zit. Zelf ben ik niet handig met mijn website waardoor hij hopeloos verouderd is. De look & feel van mijn salon is erg eigentijds en professioneel maar mijn website past daar totaal niet meer bij. Het wordt tijd voor een professionele website!

 

3.      Ik wil de website van mijn schoonheidssalon goedkoper onderbrengen.

Zucht.. Nu wil ik iets wijzigen op mijn website en kost me dat weer heel veel geld. En dat terwijl ik al zoveel geld heb betaald om de website te laten maken. Hoeveel was het ook alweer? Volgens mij ergens tussen de € 750,- en € 1500, -. En elke keer als ik iets wil veranderen aan mijn website komt daar dus weer een groot bedrag bij. En nu hoorde ik laatst van een collega dat het echt een stuk goedkoper kan. Lage maandlasten waarbij ik zelf alles kan beheren en een contactpersoon die ik elke dag kan bellen, mailen of whatsappen. Dat is precies wat ik zoek!

 

4.      Ik wil de website van mijn schoonheidssalon zelf kunnen beheren.

Eigenlijk ben ik het zat om voor elke wijziging aan mijn website iemand te moeten bellen. En daar moet ik dan vaak ook nog voor betalen. Volgens mij ben ik handig genoeg om zelf het één en ander te wijzigen aan de website. Ik zou graag zelf een nieuwe behandeling willen toevoegen, een foto van een mooi resultaat, een nieuwsberichtje of een blog. En als ik er niet helemaal uitkom kan ik dus iemand bellen die me het blijft uitleggen totdat ik het snap!

 

5.      Ik zoek professionele ondersteuning voor de website van mijn schoonheidssalon.

Eigenlijk heb ik bijna alles op orde. Ik heb een mooie salon, een leuke klantenkring, een website. Maar die website kost me eigenlijk te veel energie. Energie die ik liever steek in mijn klanten. Daarom zoek ik professionele ondersteuning voor mijn website. Een partij die dit voor een ‘zacht’ prijsje voor me doet zodat ik zelf geen omkijken heb naar mijn website. Een nieuwe behandeling toevoegen, een nieuwsbericht of wat dan ook, kost mij net wat meer tijd dan dat een website beheerder dit kost. Die tijd kan ik dan mooi weer steken in het behandelen van mijn klanten!

 

6.      Ik wil mijn website, online agenda en marketing onder één dak.

Ik heb een website, een online agenda en daarnaast heb ik iemand die mijn marketing doet maar voor elke dienst moet ik weer iemand anders hebben. Vaak wordt ik ook doorverwezen omdat ik met mijn vraag dan niet terecht kan bij mijn website beheerder maar bij degene van de online agenda moet zijn. Daar wil ik vanaf! Ik wil alles onder één dak zodat ik maar één contactpersoon heb die ik kan bellen voor al mijn diensten. Diegene leert mij en mijn salon dan ook goed kennen zodat we sneller en efficiënter kunnen werken.

 

Zit jouw reden hier niet tussen maar ben je toch op zoek naar een website voor je salon, stuur ons dan gerust een berichtje;)

Hoe werkt dat precies?!

 

Stap 1: Allereerst zetten we de huidige informatie van je website over naar ons systeem

Stap 2: Je kiest één van de vele lay-outs die past bij de website van jouw schoonheidssalon

Stap 3: Jij vraagt ondertussen de verhuistoken op bij je huidige hostingbedrijf

Stap 4: Samen met de verhuistoken stuur je ons ook de inloggevens van je e-mail

Stap 5: Zodra je helemaal tevreden bent over je vernieuwde website zetten wij ‘m over.

 

Eerder hebben we geschreven over de 6 meest gehoorde redenen om een website te laten maken voor je schoonheidssalon. Hieronder staan ze nog een keer mocht je ze zijn vergeten:

1.      Ik hebt nog geen website maar mijn schoonheidssalon heeft een eigen website nodig

2.      Ik heb een (zelfgemaakte) website maar ik wil een professionele website voor mijn schoonheidssalon

3.      Ik wil de website van mijn schoonheidssalon goedkoper onderbrengen

4.      Ik wil de website van mijn schoonheidssalon zelf kunnen beheren

5.      Ik zoek professionele ondersteuning voor de website van mijn schoonheidssalon

6.      Ik wil mijn website, online agenda en marketing onder één dak

Klik hier als je het hele artikel wilt lezen!

 

Bij veel van deze redenen moet de website van je schoonheidssalon worden ‘overgezet’. En dat roept nog wel eens vragen op. Is dat eng? Wat moet ik daar zelf voor doen? Hoelang ben ik offline?

Dus PlazaXL vertel eens: de website van mijn schoonheidssalon overzetten: Hoe werkt dat precies?!

Om je vragen maar meteen te beantwoorden: Nee, het is niet eng. Je hoeft er zelf bijna niks voor te doen en je bent geen seconde offline. Zo, dat lucht op he? Hieronder gaan we alle stappen om de website van je schoonheidssalon over te zetten uitgebreid bij langs:

Stap 1: Allereerst zetten we de huidige informatie van je website over naar ons systeem

Wij werken met een eigen systeem. Op dat systeem draaien zo’n 400 andere schoonheidssalons. Elke schoonheidssalon krijgt een eigen inlog voor het beheer van de website. Vanaf nu kan je de website van je schoonheidssalon zelf beheren!

De informatie van je oude website ‘kopieren’ we dus naar ons systeem. Je raakt dus geen informatie kwijt. Klopt de huidige informatie op de website van je schoonheidssalon niet meer? Geen probleem, dit hebben we zo gewijzigd!

Stap 2: Je kiest één van de vele lay-outs die past bij de website van jouw schoonheidssalon

Als we de website van je schoonheidssalon toch overzetten, kunnen we ‘m net zo goed wat mooier maken toch? Samen met de programmeurs en de designers blijven we ons websitesysteem altijd door ontwikkelen. Omdat we ons specifiek richten op de beauty & wellnessbranche weten we ook precies wat een website voor een schoonheidssalon nodig heeft. Daardoor hebben we veel verschillende lay-outs ontwikkeld en jij kunt er ééntje kiezen die het beste bij jouw salon past. Klik hier om alvast wat voorbeelden van websites voor schoonheidssalons bekijken!

Stap 3: Jij vraagt ondertussen de verhuistoken op bij je huidige hostingbedrijf

Oei, de verhuistoken? Wat is dat? De verhuistoken is een soort code en daarmee kunnen wij de website verhuizen/overzetten naar ons systeem. Het klinkt spannender dan dat het is. Het enige wat je hoeft te doen is een e-mailtje sturen naar je huidige hostingbedrijf met de vermelding dat je hosting wilt opzeggen en dus graag de verhuistoken ontvangt. Wij hebben hier wel een standaard mailtje voor.

Stap 4: Samen met de verhuistoken stuur je ons ook de inloggevens van je e-mail

Omdat je e-mail ook bij je huidige hostingbedrijf loopt gaan we die ook overzetten. Op die manier kun je het e-mailadres blijven gebruiken en raak je ook geen e-mail kwijt. Hiervoor hebben we eenmalig toegang nodig tot je e-mail en daarvoor hebben we dus je inloggegevens nodig.

Stap 5: Zodra je helemaal tevreden bent over je vernieuwde website zetten wij ‘m over.

Ondertussen hebben wij hard gewerkt aan de website van je schoonheidssalon. Zodra we een opzetje klaar hebben bellen of mailen we je zodat je met ons mee kunt kijken. Eventuele wijzigingen passen we dan nog aan en pas wanneer jij helemaal tevreden bent zijn wij dat ook. Zodra we jouw akkoord hebben zetten we de website van je schoonheidssalon dus over.

Veel plezier met je vernieuwde website van je schoonheidssalon!

Iemand die je website bezoekt heeft maar een paar seconden nodig om te beslissen of hij of zij op je website blijft. Zo snel gaat dat! Het is dus heel belangrijk dat jouw website overtuigend is en er voor zorgt dat de bezoeker andere pagina’s gaat bekijken of contact met je opneemt voor een afspraak. Maar hoe doe je dat? In deze blog geef ik je 5 tips voor een goede homepage.

‘’You never get a second chance to make a good first impression’’

 

1. Houd je homepage kort maar krachtig

Wist je dat de meeste websitebezoekers niet alle teksten op een site lezen? Bezoekers scrollen over de pagina en lezen zo nu en dan wat tekst. Er wordt vooral veel gekeken naar afbeeldingen, titels en de sfeer die je website uitstraalt. Te lange stukken tekst op je homepage schrikken meer af dan dat ze goed doen.

Zorg er dus voor dat de homepage van je website kort en krachtig is. Geef duidelijk aan wat voor salon je hebt en waarom iemand een afspraak bij je zou moeten maken. Houd dit kort. Ga vooral niet te diep in op allerlei vaktermen, dit werkt verwarrend voor bezoekers.

Je kunt ook met afbeeldingen en iconen werken om zo duidelijk te maken wat je doet. Mooie afbeeldingen en iconen zijn niet alleen goed om weer te geven wat je doet, ze zorgen ook voor een mooie look op je website. 2 vliegen in 1 klap dus.

 

2. Maak direct duidelijk wat je doet

Websitebezoekers hebben tegenwoordig steeds minder geduld. Het is dus heel belangrijk dat je direct laat zien wat voor bedrijf je hebt. Begrijpen bezoekers niet helemaal waar je website over gaat? Dan zullen ze je website sneller wegklikken.

Als je je bijvoorbeeld alleen op huidverbetering richt is het goed om dit ook in afbeeldingen duidelijk te maken. In plaats van een afbeelding van bijvoorbeeld een bloem, kun je een relevante afbeelding plaatsen. Het is dan voor bezoekers direct duidelijk wat je doet.

Kijk dus eens kritisch naar je eigen website: open je website en kijk eens goed naar je homepage. Zegt je salonnaam wat je doet? Maakt het menu duidelijk wat je doet? Heb je een paginatitel die een indruk geeft van wat je doet?

Als je het moeilijk vind om dit te beoordelen omdat jij je website en je bedrijf natuurlijk door en door kent, kun je ook hulp van anderen inschakelen. Vraag eens aan je partner, kennis of buurvrouw om naar je website te kijken en binnen 5-10 seconden te vertellen waar je website over gaat. Vraag ook naar de sfeer die ze vinden dat je website uitstraalt. Is dit bijvoorbeeld vrolijk, professioneel, luxe, of ontspannen?
Kunnen je proefpersonen geen duidelijk antwoord geven? Of komt de sfeer die ze beschrijven niet overeen met wat je uit wil stralen? Dan weet je dat dit iets is waar je wat aan moet doen. ;)

 

3. Houd je homepage actueel

Kom jij wel eens een homepage tegen waar nog een kortingsactie uit mei 2015 op staat?

Dat is geen goed teken. De website wordt niet goed bijgehouden en websitebezoekers krijgen hier geen goed gevoel bij. Wat bezoekers zich onbewust af gaan vragen is: als de website niet actueel is, is dit bedrijf dan wel goed? De meeste bezoekers zullen snel wegklikken.

Zorg er dus voor dat je regelmatig je website bijwerkt. Voeg nieuwe informatie toe zodat je website up to date blijft.

Wat je kunt doen is een vaste dag in de maand plannen waarop je je website bijwerkt. Bijvoorbeeld elke 12e dag van de maand. Zet dit ook in je agenda, zodat je het niet vergeet.

Natuurlijk hoef je niet elke maand alle teksten en afbeeldingen te wijzigen. Het gaat er om dat je je website weer even bekijkt en je afvraagt: is dit wat ik op dit moment uit wil stralen? Kan ik oude kortingsacties verwijderen en zijn er nieuwe acties, behandelingen of producten die ik toe kan voegen?

Hiermee voorkom je dat je bezoekers op een actie uit 2015 stuiten en wegklikken omdat ze denken dat je je bedrijf niet bijhoudt of misschien wel gestopt bent. En dat is zonde, want je werkt juist ontzettend hard aan je salon!

 

4. Zorg voor een duidelijk menu

Als je een overtuigende homepage hebt gemaakt, moet je er vervolgens voor zorgen dat een bezoeker met interesse makkelijk door kan klikken naar je andere pagina’s.

Als je bezoeker na het bekijken van je homepage bijvoorbeeld denkt: dit lijkt me een goede salon, ik wil graag meer weten over de schoonheidsspecialiste en de werkwijze in de salon, dan wil je dat de persoon makkelijk op je ‘over mij’ pagina komt.

Is de menubalk verwarrend en kan de bezoeker niet direct vinden wat hij of zij zoekt? Dan zal diegene sneller je website verlaten. En dat is jammer, want je had de bezoeker met je homepage overtuigd om de andere pagina’s te bekijken!

 

Tip voor een goede menubalk:

Plaats niet te veel pagina’s in je menubalk. Elke losse behandeling er in plaatsen werkt bijvoorbeeld erg verwarrend.

Bedenk eerst wat belangrijke pagina’s zijn. Contact is een populaire pagina, want bezoekers willen weten hoe ze contact op kunnen nemen en waar je salon gevestigd is. De prijslijst is vaak ook een belangrijke pagina voor bezoekers. Verder kun je de behandelingen in het menu zetten. Let er op dat je niet alle behandelingen in de menubalk plaatst.


Dus niet:

Home | Behandelingen | Gezichtsbehandelingen | Luxe gezichtsbehandeling | Mini gezichtsbehandeling | Massages | Rugmassages | Hotstone massage | Wimpers verven |Acné behandeling | Make-up behandelingen | Huidverbetering | Over mij | Tarieven | Locatie | Contact |


Je kunt beter een indeling als deze aanhouden:

Home | Behandelingen | Tarieven | Over mij | Contact


Onder ‘behandelingen’ plaats je dan de verschillende behandelingen die je aanbiedt in je salon.

 

5. Zorg er voor dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn

Zoals ik eerder in deze blog al heb geschreven, zijn websitebezoekers steeds ongeduldiger. Ze hebben er geen tijd voor over om te verdwalen in je website. Je moet je bezoekers dus een beetje helpen.

Het doel van je website is natuurlijk dat je je bezoekers kan overtuigen om contact met je op te nemen voor een afspraak of meer informatie. Het contact opnemen zal de bezoeker zelf moeten doen, maar je kunt hier wel bij helpen.

Zorg er voor dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn. Als een bezoeker je homepagina bekijkt en direct overtuigd is (door de superpagina die je er van gemaakt hebt), dan moeten ze direct contact met je op kunnen nemen. Je wilt niet dat bezoekers moeten zoeken om je telefoonnummer te vinden. De kans dat een bezoeker je dan belt wordt dan natuurlijk steeds kleiner. Want hoe kan een websitebezoeker nu contact met je opnemen als je contactgegevens niet goed zichtbaar zijn?

 

Samenvatting

Houd je homepage dus kort en krachtig, maak direct duidelijk wat je doet, houd je homepage actueel, zorg voor een duidelijke menubalk en zorg er voor dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn.

Daardoor zorg jij er voor dat de eerste indruk die iemand van je website krijgt, helemaal aansluit bij jou. En dat is erg belangrijk, want de homepagina van je website is het visitekaartje van jouw salon!

Je website mooi opmaken kan nog best ingewikkeld zijn. Hoe zorg je er voor dat de stijl van je salon goed overkomt op je website? Lees direct de 5 tips voor een mooi webdesign!

‘Wauw’ je websitebezoekers met je website

Als een nieuwe klant je salon binnenkomt, wil je natuurlijk dat die persoon onder de indruk is van je salon. Je richt je salon mooi in, zorgt er voor dat het schoon is, je hebt zorgvuldig kleuren en decoratie met elkaar gematcht en je hebt er voor gezorgd dat er een fijne sfeer hangt. Je wilt namelijk dat je klant zich prettig voelt in je ruimte. Daar besteed je tijd en geld aan.

Voordat je nieuwe klant je salon voor het eerst binnenstapt, is je website vaak de eerste indruk die een klant van je salon krijgt. Waarom zou je diezelfde stijl en sfeer (waar je zoveel aandacht aan besteed hebt) dan niet in je website doorvoeren? Door ervoor dat die eerste indruk van je salon ook op je website goed is, nemen je websitebezoekers eerder contact met je op.

Door 5 tips te volgen heb je binnen no-time een mooie website die perfect aansluit op de stijl in je salon. Lees direct de tips!

Begin jij op je website met ‘welkom op de website van ..”? Dan kun je veel resultaat behalen door dit aan te passen. Wil je weten hoe je je bezoekers op een betere manier welkom kan heten? Lees dan direct de blog!

 

Stap 1: WhatsApp business downloaden
Download de app in de Play Store.

Stap 2: Voorwaarden accepteren
Als je akkoord gaat met de WhatsApp servicevoorwaarden en het privacybeleid, druk je op ‘Akkoord en doorgaan’.

Stap 3: Telefoonnummer verifiëren
Nadat je akkoord bent gegaan met de voorwaarden en het privacybeleid, moet je je telefoonnummer verifiëren. Dit kan een vast telefoonnummer zijn of een mobiel telefoonnummer die je nog niet voor een persoonlijk WhatsApp account gebruikt. Nadat je je telefoonnummer geverifieerd hebt, ontvang je een sms op je telefoon. Bij een vast nummer kun je een code doorgebeld krijgen.

Stap 4: Je bedrijfsprofiel inrichten
Nu kun je de naam van je salon en je logo invoeren. Nadat je dit gedaan hebt, kom je in het startscherm van de app. Als je op de drie stipjes rechts bovenin drukt en naar instellingen gaat, kun je aanvullende informatie over je salon invoeren.

 

 

Goed nieuws! WhatsApp business is nu beschikbaar voor je salon en dat heeft heel veel voordelen.

Vind jij het ook altijd lastig als klanten je appen op het moment dat je niet aan het werk bent? Want het appje negeren is niet heel klantvriendelijk. Maar je kunt ook niet altijd op elk moment van de dag klaar staan om appjes te beantwoorden. Als je bijvoorbeeld op vakantie bent is het namelijk wel fijn als je even niet met je werk bezig bent. What to do?

Als je je in bovenstaande herkent, weet ik zeker dat je heel blij wordt van de WhatsApp business app. In deze blog leg ik je uit wanneer de App handig is voor jouw salon en hoe je de app in kunt stellen.

 

Wat is WhatsApp business?

WhatsApp business is een nieuwe app die speciaal bedoelt voor bedrijven. Door WhatsApp business te gebruiken kun je privé en zakelijk beter gescheiden houden. Ook zitten er een aantal handige functies in die in de gewone WhatsApp ontbreken.

 

Automatisch bericht

Een van de beste functies van de app is dat je een automatisch afwezigheidsbericht in kunt stellen. Ben je bijvoorbeeld tot 20:00 bereikbaar voor klanten en daarna druk met privézaken zoals sporten of je gezin? Dan stel je gemakkelijk een automatisch afwezigheidsbericht in. Dit kan zo iets zijn als:

"Hallo, op dit moment ben ik even niet bereikbaar. Ik beantwoord je bericht zo snel mogelijk. Groetjes, Simone van Schoonheidssalon Voorbeeld."

Door een automatisch bericht in te stellen weten klanten dat ze zo snel mogelijk antwoord van je krijgen. Dat is natuurlijk veel beter dan dat je klanten voor lange tijd geen antwoord krijgen. Of dat jij je continu druk loopt te maken over appjes die je eigenlijk nog ‘even’ zou moeten beantwoorden. ;)

 

Bedrijfsprofiel

Om WhatsApp business te gebruiken maak je een bedrijfsaccount aan. Je kunt daardoor een omschrijving van je salon, je openingstijden, het adres, je e-mailadres en een link naar je website toevoegen. Dit staat natuurlijk veel professioneler dan een persoonlijk WhatsApp profiel.

 

WhatsApp Web

WhatsApp business is ook te gebruiken met WhatsApp Web. Voor als je nog niet bekend bent met WhatsApp Web: hiermee kun je WhatsAppen vanaf je computer. Dat is soms fijner dan berichten maken op het kleine scherm van je smartphone. Ook als je linkjes wilt delen gaat dat soms fijner dan vanaf je telefoon.

 

Voordelen van de app

  • WhatsApp business is gratis. Het kan zijn dat je er in de toekomst wel voor moet betalen. Details hierover zijn nog niet bekend.
  • Je kunt een automatisch afwezigheidsbericht instellen. Als je even niet bereikbaar bent, hoef je je dus geen zorgen te maken over appjes die je binnenkrijgt.
  • Je kunt zakelijk en privé nu beter gescheiden houden. De gewone app kun je voor je privé nummer gebruiken, de zakelijke app gebruik je alleen voor je salon.
     

Nadelen van de app

  • Als je nu met je privé nummer appt, is het nodig om een zakelijke simkaart aan te schaffen. Je kunt namelijk niet één mobiel nummer gebruiken die je zowel zakelijk als privé gebruikt. In sommige telefoons kun je 2 simkaarten plaatsen (dit wordt dual-sim genoemd.)
    Kun je dit niet met jouw telefoon? Dan zal je een aparte mobiele telefoon moeten kopen die je voor je salon gebruikt.
    Gebruik je een vast telefoonnummer voor je salon? Dan kun je gewoon het vaste nummer gebruiken. Let er dan wel op dat je tijdens het verifiëren kiest voor het laten doorbellen van de code.


Is Whatsapp interessant voor schoonheidssalons?

Uit onderzoek onder schoonheidssalons in de Beauty Marketing XL Facebook groep blijkt dat 54% van de salons appt met hun privé telefoon. 31% van de salons heeft een aparte zakelijke telefoon die wordt gebruikt om te appen. 15% van de salons gebruikt (nog) geen WhatsApp.

Veel succes met je zakelijke whatsapp account!

Alles over je teksten

Tja, daar zit je dan, op zoek naar inspiratie voor je tekst. Of het nu een folder, persbericht, advertentie of redactioneel stukje is. Het kan lastig zijn de goede woorden te vinden. Als vakman of vakvrouw ontbreekt het je soms simpelweg aan tijd of expertise om een goed en pakkend bericht over je product of dienst te maken.

Daarom hieronder een aantal tips voor het pakkend op papier zetten van je boodschap:
 

  • Weet je niet hoe je een goede tekst opbouwt? Gebruik de AIDA formule als rode draad.   
    • Aandacht grijpen (pakkende titel)
    • Interesse wekken (eerste alinea, lezer aanspreken)
    • Desire (behoefte opwekken, niet voor elke tekst relevant)
    • Action (actie ondernemen zoals een reactie achterlaten/delen op Twitter/Facebook)
  • maak korte zinnen, hoe korter hoe beter
  • schrap twijfelwoorden als misschien, eventueel, mogelijk, wellicht en waarschijnlijk
  • schrijven is schrappen, lees de tekst na een dag nog eens door en schrap overbodige zaken.
    Overbodige lidwoorden, voorzetsels, zelfstandig naamwoorden: schrappen!

Natuurlijk kun je het beste zelf uitleggen wat je bedrijf of producten nu zo uniek maken. Mocht je daar niet uit komen, we helpen je graag. Wil je meer tips per mail ontvangen, laat het weten. Stuur een email naar: cc4u@xs4all.nl

Veel schrijfsucces,

 

Carla Hoogland

Waarom gebruik je titels en koppen? Om aandacht te trekken? Om nieuwsgierigheid te kweken? Als belofte van wat er gaat komen? Of om je lezer te verleiden door te lezen? Waarschijnlijk allemaal! Toch liegen de statistieken er niet om: 8 van de 10 mensen lezen de titel wel, maar slechts 2 van de 10 lezen ook de rest van de tekst.

Het kan genadeloos mis gaan met koppen en titels. Als je lezer niet wordt geprikkeld door je titel, leest hij je tekst helemaal niet. En heb je voor niets je best gedaan.

Veel mensen denken dat je talent moet hebben om een goede kop te kunnen maken. Maar talent is echt niet nodig. Inspiratie evenmin. Iedereen kan het leren. Hieronder drie tips:

1. Focus op de voordelen die je lezer kan behalen door je tekst te lezen.
   (Meer energie met goede voeding)

2. Laat in je titel zien welk probleem je oplost
  (10 tips om je huid te verbeteren)

3. Stel een vraag
 (Hoe kun je afvallen en toch alles blijven eten wat je wilt?)

Succes met de inkoppers!

Je hebt een fantastische, nieuwe website. Alles werkt: er staan mooie afbeeldingen op, de navigatie is goed ingedeeld en de website laadt snel. Maar naast het hebben van een goed werkende en mooi website, zijn de teksten op jouw website erg belangrijk. Deze teksten zullen namelijk mede bepalen of de bezoeker daadwerkelijk klant bij jou zal worden, en moeten antwoord geven op vragen die voor de bezoeker van belang zijn, zoals: Is deze schoonheidssalon de plek waar professioneel en kundig gewerkt wordt? Spreekt deze salon mij aan, en misschien nog wel belangrijker: zal deze salon mijn huidproblemen kunnen verhelpen?

Het schrijven van pakkende teksten is een kunst op zich, maar wist je dat het schrijven van website teksten weer een aparte specialisatie is? Naast dat webteksten pakkend en overtuigend dienen te zijn, is het ook belangrijk om stil te staan bij de zoekmachine optimalisatie van jouw website. Zoekmachine optimalisatie staat voor het verkrijgen van een hogere positie in de organische (niet betaalde) zoekresultaten in de zoekmachine. 

De volgende punten zijn van belang bij het schrijven van de juiste tekst:

Speel in op de behoefte van de website bezoeker
In de schoonheidsbranche is dat bijvoorbeeld de behoefte naar een stralend mooie huid. Consumenten gaan naar de schoonheidssalon, zodat specifieke huidproblemen kunnen worden verholpen (huidverbetering), omdat zij hun gezonde en jeugdige huid willen behouden (anti-aging) of om even heerlijk te ontspannen (wellness). Afhankelijk van jouw positionering, is het belangrijk om de bezoeker die informatie te geven, waar hij of zij op dat moment naar opzoek is.

Jij bent de expert op het gebied van huidverbetering- en verzorging. Laat jouw expertise ook duidelijk naar voren komen in de tekst, dit zal zorgen voor vertrouwen. Je kunt jouw kennis en kunde nog eens extra belichten door middel van een blog/vlog. Geef in je blog bijvoorbeeld tips over huidverbetering, anti-aging, hoe pigmentvlekken kunnen worden voorkomen etc. Denk eraan dat deze blog/vlog niet te commercieel mag zijn, maar puur informatief. En vergeet deze natuurlijk niet te communiceren via jouw social media kanalen!

Krachtig en relevant
Niemand zit te wachten op lappen tekst. Zorg er voor dat je jouw producten en diensten in een paar zinnen kunt beschrijven. Een goede website is zo ingedeeld dat je bezoekers direct zien waar ze moeten zijn. Wanneer je langere stukken tekst communiceert, zet deze tekst dan in alinea’s van maximaal 5 zinnen.

Schrijf actief
Schrijf actief in plaats van passief. De zin: Vraag meer informatie aan, klinkt persoonlijker dan bijvoorbeeld: Er kan informatie aangevraagd worden.

Wat is nog meer van belang?

  • Gemarkeerde trefwoorden
  • Informatieve tussenkoppen
  • Opsommingen
  • Eén onderwerp per alinea
     

Heb je toch nog wat hulp nodig na het lezen van deze blog?

Neem dan contact op met Deska!

Voor jou is het gesneden koek. Dat prachtige nieuwe apparaat of de resultaten van een specifieke behandeling. Maar je klant begrijpt dat technische verhaal vast niet. Maar wil dat ook niet. Je verkoopt je klant oplossingen en resultaten.

Kom niet aan met moeilijke theorieën of ingewikkelde uitleg over je product of dienst. Geef concrete resultaten en oplossingen. Zo wordt wat je te bieden meer tastbaar. Om je te onderscheiden van je concurrent moet de lezer van je verhaal in één oogopslag kunnen zien wat je te bieden hebt en waarom ze juist bij jou moet zijn.

Moeilijke woorden is ook zoiets. Procrastinatie is een prachtig woord. Negen van de tien lezers weten vast niet dat dit gewoon een duur woord is voor uitstelgedrag. Probeer in je tekst simpel te blijven. Schrijf voor een 13 jarige vertelde mijn schrijfcoach ooit. Als een 13 jarige je tekst begrijpt, doet iedereen dat.

Succes met schrijven!

Tja hoe kies je die. Maak gebruik van spannende woorden die aanzetten tot verder lezen en het creëren van de behoefte om je product te kopen. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Ben jij klaar om?

  • Eenvoudig te gebruiken

  • Onthullen in plaats van vertellen

  • Ontvangen in plaats van bestellen of betalen

  • De complete…

  • Koop dit product niet wanneer je

  • Je hoeft mij niet te geloven, maar dit is wat anderen zeggen…

  • Eerlijker dan dit zal het niet worden

  • De 5 geheimen die je niet mocht ontdekken

  • Ontdekken in plaats van leren (leren doe je op school)

Succes met schrijven!

Wil je meer tips per mail ontvangen, laat het weten.

Natuurlijk wil je dat iemand de door jouw geschreven tekst ook leest. Dat is wel zo prettig.

Bij saaie teksten haakt je lezer snel af. Logisch. Probeer een tekst met praktijkvoorbeelden of een vleugje humor aantrekkelijker te maken. Ingewikkeld taalgebruik kan een tekst saaier maken. Maak zinnen niet onnodig ingewikkeld. Gebruik normale taal en zeg wat je te zeggen hebt. Schrijf in spreektaal. Doe alsof degene voor wie je schrijft tegenover je zit.

De woorden zullen, kunnen en worden, maken een tekst passief en doen alleen een belofte. Maar kun je die belofte waarmaken? Natuurlijk maak jij de belofte waar. Dus niet 'We kunnen je helpen om …', maar 'We helpen je om …' en niet 'Dat wordt voor je gedaan door ons', maar 'Dat doen we voor je'. Maak je tekst actief!

Heb je een stopwoordje? Dan lees je daar zelf meestal overheen. Laat je tekst door anderen lezen, die zien jouw stopwoordjes heel snel. Veel voorkomende stopwoordjes: dan, dus, maar.

En je wist al schrijven is schrappen. Leest je tekst lekker? Probeer het zelf door de tekst  hardop te lezen. Haper je met praten, dan hapert je lezer bij het lezen. En laat je tekst een dag liggen. Morgen kijk je met een nieuwe frisse blik naar je tekst.

Lees ook onze blogs over:

Techniek en veiligheid

SEO

Social Media