Webdesign: 5 tips voor de homepage van je salon

Webdesign: 5 tips voor de homepage van je salon

Iemand die je website bezoekt heeft maar een paar seconden nodig om te beslissen of hij of zij op je website blijft. Zo snel gaat dat! Het is dus heel belangrijk dat jouw website overtuigend is en er voor zorgt dat de bezoeker andere pagina’s gaat bekijken of contact met je opneemt voor een afspraak. Maar hoe doe je dat? In deze blog geef ik je 5 tips voor een goede homepage.

‘’You never get a second chance to make a good first impression’’

Bekijk ook onze diensten

1. Houd je homepage kort maar krachtig

Wist je dat de meeste websitebezoekers niet alle teksten op een site lezen? Bezoekers scrollen over de pagina en lezen zo nu en dan wat tekst. Er wordt vooral veel gekeken naar afbeeldingen, titels en de sfeer die je website uitstraalt. Te lange stukken tekst op je homepage schrikken meer af dan dat ze goed doen.

Zorg er dus voor dat de homepage van je website kort en krachtig is. Geef duidelijk aan wat voor salon je hebt en waarom iemand een afspraak bij je zou moeten maken. Houd dit kort. Ga vooral niet te diep in op allerlei vaktermen, dit werkt verwarrend voor bezoekers.

Je kunt ook met afbeeldingen en iconen werken om zo duidelijk te maken wat je doet. Mooie afbeeldingen en iconen zijn niet alleen goed om weer te geven wat je doet, ze zorgen ook voor een mooie look op je website. 2 vliegen in 1 klap dus.

 

2. Maak direct duidelijk wat je doet

Websitebezoekers hebben tegenwoordig steeds minder geduld. Het is dus heel belangrijk dat je direct laat zien wat voor bedrijf je hebt. Begrijpen bezoekers niet helemaal waar je website over gaat? Dan zullen ze je website sneller wegklikken.

Als je je bijvoorbeeld alleen op huidverbetering richt is het goed om dit ook in afbeeldingen duidelijk te maken. In plaats van een afbeelding van bijvoorbeeld een bloem, kun je een relevante afbeelding plaatsen. Het is dan voor bezoekers direct duidelijk wat je doet.

Kijk dus eens kritisch naar je eigen website: open je website en kijk eens goed naar je homepage. Zegt je salonnaam wat je doet? Maakt het menu duidelijk wat je doet? Heb je een paginatitel die een indruk geeft van wat je doet?

Als je het moeilijk vind om dit te beoordelen omdat jij je website en je bedrijf natuurlijk door en door kent, kun je ook hulp van anderen inschakelen. Vraag eens aan je partner, kennis of buurvrouw om naar je website te kijken en binnen 5-10 seconden te vertellen waar je website over gaat. Vraag ook naar de sfeer die ze vinden dat je website uitstraalt. Is dit bijvoorbeeld vrolijk, professioneel, luxe, of ontspannen?
Kunnen je proefpersonen geen duidelijk antwoord geven? Of komt de sfeer die ze beschrijven niet overeen met wat je uit wil stralen? Dan weet je dat dit iets is waar je wat aan moet doen. ;)

 

3. Houd je homepage actueel

Kom jij wel eens een homepage tegen waar nog een kortingsactie uit mei 2015 op staat?

Dat is geen goed teken. De website wordt niet goed bijgehouden en websitebezoekers krijgen hier geen goed gevoel bij. Wat bezoekers zich onbewust af gaan vragen is: als de website niet actueel is, is dit bedrijf dan wel goed? De meeste bezoekers zullen snel wegklikken.

Zorg er dus voor dat je regelmatig je website bijwerkt. Voeg nieuwe informatie toe zodat je website up to date blijft.

Wat je kunt doen is een vaste dag in de maand plannen waarop je je website bijwerkt. Bijvoorbeeld elke 12e dag van de maand. Zet dit ook in je agenda, zodat je het niet vergeet.

Natuurlijk hoef je niet elke maand alle teksten en afbeeldingen te wijzigen. Het gaat er om dat je je website weer even bekijkt en je afvraagt: is dit wat ik op dit moment uit wil stralen? Kan ik oude kortingsacties verwijderen en zijn er nieuwe acties, behandelingen of producten die ik toe kan voegen?

Hiermee voorkom je dat je bezoekers op een actie uit 2015 stuiten en wegklikken omdat ze denken dat je je bedrijf niet bijhoudt of misschien wel gestopt bent. En dat is zonde, want je werkt juist ontzettend hard aan je salon!

 

4. Zorg voor een duidelijk menu

Als je een overtuigende homepage hebt gemaakt, moet je er vervolgens voor zorgen dat een bezoeker met interesse makkelijk door kan klikken naar je andere pagina’s.

Als je bezoeker na het bekijken van je homepage bijvoorbeeld denkt: dit lijkt me een goede salon, ik wil graag meer weten over de schoonheidsspecialiste en de werkwijze in de salon, dan wil je dat de persoon makkelijk op je ‘over mij’ pagina komt.

Is de menubalk verwarrend en kan de bezoeker niet direct vinden wat hij of zij zoekt? Dan zal diegene sneller je website verlaten. En dat is jammer, want je had de bezoeker met je homepage overtuigd om de andere pagina’s te bekijken!

 

Tip voor een goede menubalk:

Plaats niet te veel pagina’s in je menubalk. Elke losse behandeling er in plaatsen werkt bijvoorbeeld erg verwarrend.

Bedenk eerst wat belangrijke pagina’s zijn. Contact is een populaire pagina, want bezoekers willen weten hoe ze contact op kunnen nemen en waar je salon gevestigd is. De prijslijst is vaak ook een belangrijke pagina voor bezoekers. Verder kun je de behandelingen in het menu zetten. Let er op dat je niet alle behandelingen in de menubalk plaatst.


Dus niet:

Home | Behandelingen | Gezichtsbehandelingen | Luxe gezichtsbehandeling | Mini gezichtsbehandeling | Massages | Rugmassages | Hotstone massage | Wimpers verven |Acné behandeling | Make-up behandelingen | Huidverbetering | Over mij | Tarieven | Locatie | Contact |


Je kunt beter een indeling als deze aanhouden:

Home | Behandelingen | Tarieven | Over mij | Contact


Onder ‘behandelingen’ plaats je dan de verschillende behandelingen die je aanbiedt in je salon.

 

5. Zorg er voor dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn

Zoals ik eerder in deze blog al heb geschreven, zijn websitebezoekers steeds ongeduldiger. Ze hebben er geen tijd voor over om te verdwalen in je website. Je moet je bezoekers dus een beetje helpen.

Het doel van je website is natuurlijk dat je je bezoekers kan overtuigen om contact met je op te nemen voor een afspraak of meer informatie. Het contact opnemen zal de bezoeker zelf moeten doen, maar je kunt hier wel bij helpen.

Zorg er voor dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn. Als een bezoeker je homepagina bekijkt en direct overtuigd is (door de superpagina die je er van gemaakt hebt), dan moeten ze direct contact met je op kunnen nemen. Je wilt niet dat bezoekers moeten zoeken om je telefoonnummer te vinden. De kans dat een bezoeker je dan belt wordt dan natuurlijk steeds kleiner. Want hoe kan een websitebezoeker nu contact met je opnemen als je contactgegevens niet goed zichtbaar zijn?

 

Samenvatting

Houd je homepage dus kort en krachtig, maak direct duidelijk wat je doet, houd je homepage actueel, zorg voor een duidelijke menubalk en zorg er voor dat je contactgegevens goed zichtbaar zijn.

Daardoor zorg jij er voor dat de eerste indruk die iemand van je website krijgt, helemaal aansluit bij jou. En dat is erg belangrijk, want de homepagina van je website is het visitekaartje van jouw salon!