Gratis SEO tips

Hieronder kun je alle 7 SEO tips nog eens lezen

Eén op de twintig woorden mag het zoekwoord zijn

Wat? Zoveel?! Maar dan krijg je toch hele lelijke teksten? Klopt. Maar wees gerust: niemand leest je teksten.

Ah toe even, niet zo flauw. We zijn serieus: de meeste klanten lezen je teksten toch niet. Maar de zoekmachine leest je teksten wel. Dus als de zoekmachine veel zoekwoorden van klanten tegenkomt, is de kans groter dat de klant op jouw website terecht komt.

Hoe het niet moet

Sommige behandelingen hebben prachtige (buitenlandse) namen. Wat staat dat interessant op je website! Je komt vast heel deskundig over met al die vaktermen, maar vervolgens heeft je klant geen idee wat je aanbiedt. Sterker nog: omdat de klant zoekt op problemen en die zoekopdracht niet overeenkomt met wat jij aanbiedt op je website, zal de klant niet eens op je website terechtkomen. Daar zit je dan met een prachtige website vol met interessante namen van behandelingen en vaktermen…

Hoe het niet moet

We komen nog veel websites tegen met één pagina Behandelingen, waarop alle behandelingen staan vermeld. Het lijkt overzichtelijk voor de bezoeker, want nu hoeft er niet lang gezocht te worden omdat alles in één overzicht staat. Handig! Toch?

Voor de zoekmachine is het echter beter dat je voor je belangrijke behandelingen aparte pagina’s aanmaakt. Dat leggen we even verder uit.

Wees niet te lief

Misschien herken je het wel: je klant staat na een fijne behandeling bij de kassa en nu zou je graag nog een product willen verkopen. Dit vind je altijd maar lastig want je wilt je klant niks aansmeren. Daarnaast is het merk dat jij verkoopt nogal prijzig, terwijl de drogisterij producten aanbiedt voor veel minder geld. Tsja…
Soms moet je gewoon echter even doorpakken en niet voor de klant denken of te lief zijn. Op een soortgelijke manier moet je ook naar je website kijken.

Ik wil op één staan!

We kunnen je nooit garanderen dat je, nadat je al deze SEO tips in je website hebt doorgevoerd, op nummer 1 in de zoekmachine komt te staan. Iedereen wil op 1 staan en je snapt het al: op die plek kan maar één iemand staan.
Maar je kunt er wel voor zorgen dat je in je woonplaats of wijk hogerop in de zoekmachine terecht komt. En wie weet, sta jij over een tijdje toch op nummer 1!

Huh.. Wat bedoelen jullie met bounce?

"Waar hebben jullie het nu weer over! Tot nu toe kon ik jullie redelijk volgen, maar nu heb ik even geen idee. Ik was al bang dat dit hele SEO gedoe te moeilijk voor me was. Ik ben gewoon liever aan het behandelen dan met mijn website bezig. Ik ben geen ICT-er!"

Dat kunnen we ons best voorstellen. Wij zouden ook geen schoonheidsbehandelingen moeten geven, zeggen we wel eens hier op kantoor. Dat zou niet goedkomen.

Maar nu nog even de uitleg. Bounce is een internetmarketingterm waarmee wordt bedoeld dat een bezoeker die op je website komt (dat is positief!) meteen weer vertrekt zonder op een andere pagina te kijken (dat is niet zo positief!). Als je website een hoog bouncepercentage heeft, dan zal de zoekmachine je minder vaak tonen. Blijkbaar staat er op jouw website niet wat de klant zoekt.

Wat betekent SEO ook alweer?

We zijn nu al een tijdje onderweg en we hebben niet eens uitgelegd wat SEO betekent! SEO is een Engelse term die staat voor: search engine optimization. In het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Hoe zorg je er voor dat je website beter scoort in de zoekmachine. 

SEO titels en beschrijvingen helpen daarbij

Bijna elk website systeem geeft je de mogelijkheid om dit zelf aan te passen. Soms wordt deze titel een paginatitel genoemd, soms een meta-titel en soms een SEO-titel. Maar wat helpt zo’n titel nou? Met een goede SEO titel kan je pagina beter scoren in Google omdat deze de belangrijkste zoekwoorden bevat en in het kort samenvat waar je pagina over gaat.

De SEO beschrijving is de zin die in Google getoond wordt. Als je deze niet zelf invult, dan kiest Google zelf een tekst van je website uit (meestal de eerste zin). De SEO beschrijving moet uitnodigen om op je website te klikken. Het is hét moment om de bezoekers te overtuigen om je website te bekijken.