We leggen je graag uit waarom het handig is om whatsapp verzendlijsten te gebruiken.
Wellicht maak je op dit moment gebruik van een nieuwsbriefprogramma (bijvoorbeeld mailchimp)? Laten we er meteen bij zeggen dat deze blog je niet adviseert om te stoppen met nieuwsbrieven. De optie om verzendlijsten van whatsapp te gebruiken is een mooie mogelijkheid om een massabericht te versturen naar (een deel van) je klanten.Je kunt bijvoorbeeld een verzendlijst aanmaken met de naam: ‘aanbieding’. Zodra je dan een leuke aanbieding hebt, bijvoorbeeld een behandeling of een product, dan kun je vervolgens een massabericht sturen naar alle klanten die je hebt toegevoegd aan deze verzendlijst van whatsapp. Je maakt dan een berichtje die je vervolgens naar al deze klanten stuurt.
Je klanten ontvangen het massabericht wat je hebt gestuurd gewoon als privé bericht in whatsapp. Je klant ontvangt je berichtje gewoon alsof het een normaal bericht is. Als je klant vervolgens het berichtje beantwoord, dan verschijnt het gewoon in je privé chat met de klant op whatsapp.
Het verschil met een whatsappgroep is dus dat alle contactpersonen samen met elkaar in een groep zitten en met elkaar kunnen communiceren. Dat is dus bij verzendlijsten van whatsapp niet zo. Daarom is dit een superhandige manier om massaberichten te versturen naar de klanten van je schoonheidssalon.
Belangrijk om te weten is dat verzendlijsten alleen werken wanneer de ontvanger jou ook als contact heeft opgeslagen in de telefoon. Dus als je klant jou niet heeft opgeslagen in z’n telefoon dan zal diegene je berichtje ook niet ontvangen. Het kan dus zijn dat je al een tijdje communiceert met een klant maar diegene vervolgens aangeeft dat ze de aanbieding niet heeft ontvangen. Dat betekend dat je klant wel met whatsappt maar je niet heeft opgeslagen als contact.
Op deze manier kun je meerdere verzendlijsten aanmaken. Misschien heb je een aantal klanten die bijvoorbeeld niet standaard een nieuwe afspraak maken. Deze klanten kun je weer in een aparte verzendlijst plaatsen om ze één keer in de zoveel tijd een reminder te sturen. Op deze manier kun je allerlei aparte verzendlijsten maken en kun je klanten nog beter aan je salon binden.