De invloed van beautybloggers

Het aantal beautybloggers en -vloggers is enorm. Google maar eens op 'beauty blog' en je weet niet meer waar je moet beginnen. Deze manier van kennis delen, jezelf als fan of expert promoten en ervaringen delen van nieuwe producten of tools trekt wereldwijd iedere dag miljoenen bezoekers. De eigenaren van deze sites & youtubekanalen variëren van meisjes van 14 die helemaal into beauty zijn tot professionals die écht weten waar ze over praten en kennis willen delen. En het is geen Amerikaans tafereel waar wij Nederlanders te nuchter voor zijn. De zogenaamde influencers hebben ook in Nederland honderdduizenden kijkers die lid zijn van de kanalen en bij iedere nieuwe tutorial of testvlog aan de digitale lippen van de vlogger hangen. Hoeveel invloed hebben al deze blogs en vlogs op de beautymarkt?

Serieus geld

De echte influencers vertegenwoordigen met hun kanalen serieus geld. Volgens het vakblad voor online marketing wist Nikkie Tutorials met haar kanaal in twee maanden zo’n negentien miljoen euro aan PR-waarde te genereren. Ze heeft als professioneel visagist een enorm sociaal bereik met haar video’s. En dat is interessant voor bedrijven in de beautybranche die potentiële klanten willen bereiken. Advertentiebudgetten die voorheen alleen naar printmedia of televisie gingen, worden nu voor een belangrijk deel ingezet op de kanalen van populaire beautybloggers en -vloggers. Of in de vlogs van andere influencers (denk aan BN-ers, fashion-, lifestyle-, fitness- of healthbloggers of vloggers die zich specifiek richten op doelgroepen als moeders, vrouwen boven de veertig, hoogopgeleide vrouwen in het bedrijfsleven, et cetera. Waar je vroeger als cosmeticamerk je product alleen liet testen door redacties in de tijdschrift, koop je nu ook ‘reclame' in bij bloggers en vloggers. De advertentiebanners, pop-ups en video’s zijn op de populaire sites even aanwezig als bij een site als nu.nl. Zoals gezegd: er gaat serieus geld om in deze markt.

Professionele beautybranche

Waar het in het grote gros van alle beautyblogs en vlogkanalen aan ontbreekt is vakinhoudelijke kennis. Het zijn de cosmetica- en make-upmerken die voor de consument gemakkelijk te koop zijn bij de drogist of natuurlijk online via de vlogger, die worden gepromoot. De hoogwaardige professionele huidverzorgingsmerken of nagelproducten die je alleen via een professional kunt aanschaffen, komen in mindere mate voorbij in alle communicatie. Een goede vlogger die met inhoudelijke kennis over huidverbetering laat zien wat de meerwaarde van een schoonheidsspecialist is. Visagisten en nagelstylisten inspireren elkaar wereldwijd al met vlogs van professionals, maar huidverbetering is nu eenmaal niet in één behandeling zichtbaar. Dit soort vlogs nemen dus meer tijd in beslag om gemaakt te worden en ook de trends zijn minder veranderlijk dan bij de andere vakgebieden.

Aandacht voor beauty

Het huidige aanbod aan beautyblogs, vlogs, youtubekanalen en instagramaccounts hebben veelal niet de kwaliteit of kennis die wij als vakprofessionals in huis hebben. Hier en daar kom je zelfs verschrikkelijke adviezen tegen waarvan je hoopt dat niemand ze opvolgt. Dat is het grote voordeel en nadeel van het internet: het is vrij toegankelijk voor iedereen om jezelf als beauty-expert te profileren. Waar je vroeger in een vriendenboekje als droomberoep voor later ‘juffrouw' of ‘dierenarts’ invulde, staat daar nu met kleurige letters ‘vlogger’. De aandacht voor beauty en uiterlijke verzorging is in ieder geval gunstig, zeker als meer en meer professionals hun echte vakkennis gaan delen.

Bron: www.beautyspot.nl

Meer artikelen

Instagram: Hoe plan je een Instagram bericht in?

Kan je berichten op Instagram inplannen? Dat kan! Met Meta Business Suite.

Vroeger kon je alleen berichten op Instagram inplannen met gebruik van losse apps, maar tegenwoordig hoeft dat niet meer! (mits je een Facebook-business account hebt)

Een bericht inplannen, hoe werkt het?

1. Ga naar https://business.facebook.com/
2. Ga naar Berichten en verhalen.
3. Klik op Bericht maken.
4. Kies waar je het bericht wilt plaatsen, op je Facebook, je Instagram of beide.
5. Voer de tekst in die je als beschrijving bij je bericht wilt hebben.
6. Klik op Media uploaden om jouw afbeelding/video toe te voegen.
7. Klik op het pijltje naast Publiceren.
8. Klik op Bericht plannen en kies de gewenste datum en tijd.
9. Klik op Plannen.

Klaar! Nu staat je Instagram-bericht ingepland en komt het automatisch op jouw profiel te staan op jouw gekozen moment.

Heb je nog geen Facebook business account? Ga dan naar https://business.facebook.com/ om van jouw salonaccount een professionele account te maken.

Wat is de beste tijd om een Facebook bericht te plaatsen?

 

Je plaatst leuke berichten over je beautysalon op Facebook, maar je posts worden niet genoeg bekeken. Hoe zorg je ervoor dat je berichten meer onder de aandacht komen? Allereerst moet je de Facebookberichten op de juiste dag en tijd plaatsen.

Wat moet ik op Facebook posten?

Frustrerend, je wilt een nieuw bericht op Facebook plaatsen en je weet maar niet wat het moet worden. Terwijl je na zit te denken, blijf je maar naar het lege veld op je scherm staren. Herkenbaar?

We horen vaak van onze klanten dat het lastig is om Facebook berichten te bedenken. Welk bericht zou het beter doen, een stuk tekst over microdermabrasie of een uitleg over alle behandelingen die je aanbiedt?

Weet je welke berichten het écht goed doen op Facebook?

De berichten die jouw volgers graag willen zien. Sad but true, meestal zitten je volgers helemaal niet te wachten op lange berichten vol informatie. Wil je een Facebook bericht maken die het goed doet? Volg dan eens dit stappenplan:

Bekijk ook onze diensten

Heb je de blog gelezen, maar zit je nog met een vraag? Bijvoorbeeld hoe je kunt zien wat de bestandsgrootte van een foto is, waar je goede stockfoto’s kunt vinden of welke kleuren leuk bij elkaar passen? Deel het in de Facebookgroep voor schoonheidsspecialisten! Je kunt daar tips met elkaar uitwisselen en vragen stellen aan je concullega’s. Je kunt er ook vragen stellen aan het plazaxl team. Wordt direct lid van de Facebook groep ‘Beauty Marketing XL!