Waarom Youtube voor uw beautysalon gebruiken?

Iedereen is wel bekend met Youtube, het grootste online videoplatform en een van de grootste zoekmachines ter wereld. U zult zelf vast ook wel eens een video op Youtube bekijken. Zoals u waarschijnlijk wel weet zijn video’s enorm populair onder internetgebruikers en wordt dit steeds belangrijker. Veel internetgebruikers bekijken bijvoorbeeld liever een online instructievideo dan dat zij lange handleidingen door moeten lezen.

Waarom Youtube

Waarom zou u Youtube gebruiken voor uw beautysalon? Door promotievideo’s op Youtube te plaatsen, kunt u miljoenen mensen bereiken. Het plaatsen van video’s op Youtube is geheel gratis, dit maakt het een aantrekkelijke vorm van reclame maken.

Daarnaast is Youtube ook handig voor u zelf. Door uw video’s op Youtube te plaatsen, kunt u uw video’s daarna gemakkelijk zelf op uw website zetten.

 

Wat zijn de mogelijkheden voor uw beautysalon?

Veel van uw potentiële klanten maken gebruik van Youtube. Maar hoe kunt u deze klanten nu op de juiste manier bereiken? Om op deze vraag antwoord te geven is het handig om eerst te weten op welke manieren u Youtube voor uw bedrijf in kunt zetten.

 

- Youtube als kanaal

Als u promotievideo’s voor uw beautysalon gebruikt, kunt u een Youtube kanaal beginnen. Dit Youtube kanaal is een profielpagina, net als bijvoorbeeld op Facebook. Op dit kanaal kunt u uw video’s plaatsen. Het plaatsen van de video’s op uw kanaal is gratis. De geplaatste video’s kunt u vervolgens gemakkelijk op uw website zetten of delen via social media. Als Youtube gebruikers uw video’s interessant vinden, kunnen zij zich abonneren op uw kanaal. Op het moment dat u een nieuwe video plaatst, krijgen zij hier een melding van. Op deze manier kunnen uw fans op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom uw beautysalon.

 

- Adverteren op Youtube

Een andere optie is om te adverteren op Youtube. Dit kan op verschillende manieren:

 

In search adverteren

Door voor deze manier van adverteren te kiezen, worden uw video’s in de zoekresultaten op Youtube getoond. Indien u een video plaatst over een pedicure behandeling, kunt u hieraan relevante zoekwoorden toevoegen, zoals ‘pedicure’. Indien een Youtube gebruiker in de zoekbalk het woord ‘pedicure’ invoert, kan uw advertentie tussen de zoekresultaten getoond worden. Het voordeel van deze advertentiesoort is dat uw reclamevideo relevant is voor de Youtube gebruiker, omdat de zoekwoorden overeenkomen.

Indisplay adverteren

In display adverteren betekent dat uw video als suggestie wordt getoond. Dit kan door uw video tijdens het afspelen van een video aan de rechterkant te tonen. Het voordeel hiervan is dat u zeker weet dat alleen geïnteresseerden uw video bekijken.

Naast de video suggestie aan de rechterkant is ook een tekst overlay advertentie. Dit zijn banners met een tekst of een link naar de website die onderin de video verschijnen. Het voordeel van deze soort van adverteren is dat iedereen die de video bekijkt, uw reclame ziet.

Instream adverteren

Waarschijnlijk bent u wel eens een instream advertentie tegengekomen. Een instream advertentie wordt voorafgaand aan een video getoond. Soms kan de gebruiker na vijf seconden kiezen om de advertentie over te slaan. In het geval van een instream advertentie betaalt u alleen als de gebruiker de video 30 seconden of langer bekijkt, of als de gebruiker doorklikt op de advertentie.


Waar kunt u het beste mee beginnen?

Om met uw beautysalon op Youtube te beginnen wil ik u als tip geven om te beginnen met uw eigen kanaal. Op deze manier kunt u meer leren over het gebruik van Youtube en kunt u gratis experimenteren. Daarna kunt u eventueel adverteren op Youtube.

Meer artikelen

De juiste Social Media formaten in 2025

Niets is zo veranderlijk als de ideale afmeting van een Instagram-foto, YouTube-video of Facebook-header. Voor iedereen die 2025 goed van start wil gaan is hier hét ultieme overzicht van social media-afmetingen voor het komende jaar. Lees snel verder!

 

Facebook afmetingen 2025

Omslagfoto desktop: 820 x 360 pixels (max bestandsgrootte 100 KB)

Omslagfoto smartphone: 640 x 360 (max bestandsgrootte 100 KB)

  • Alles kleiner dan dit zal uitgerekt worden
  • Minimale afmetingen of 400 x 150 pixels
  • Gebruik RGB  of JPG-formaat
  • Gebruik PNG-formaat wanneer de cover tekst of een logo bevat

Profielfoto: 180 x 180 pixels

Afbeelding delen: 1200 x 630 pixels

Link delen: 1200 x 628 pixels

Evenement cover: 1920 x 1080 pixels

 

Instagram afmetingen 2025

Profielfoto: 320 x 320 pixels 

Staande post: 1080 x 1350 pixels

Vierkante post: 1080 x 1080 pixels

Reel: 1080 x 1920 pixels

Story: 1080 x 1920 pixels

 

 

YouTube afmetingen 2025

Cover afbeeldingen:

  • Desktop 2560 x 1440 pixels
  • Tablet 1855 x 423 pixels
  • Mobiele telefoon: 1546 x 423 pixels
  • TV: 2560 x 1440 pixels

Video Uploads: 1920 x 1080 pixels

  • Video’s moeten aspect ratio 16:9 zijn

Om minimaal HD-kwaliteit te realiseren moeten de afmetingen 1920 x 1080 pixels zijn.

 

LinkedIn afmetingen 2025

Achtergrond persoonlijk profiel: 1584 x 396 pixels

Standaard Logo: 400 x 400 pixels

Profielfoto: 400 x 400 pixels

  • Minimale afmetingen 200 x 200 pixels
  • Maximale bestandsgrootte 10mb
  • Alleen JPG, GIF or PNG-formaat

 

LinkedIn Bedrijfspagina afmetingen

Achtergrond afbeelding: 1536 x 768 pixels

  • Minimale afmetingen 1192 x 220 pixels
  • Maximale bestandsgrootte 4mb
  • Wordt getoond als 1400 x 425 pixels
  • Alleen JPG, GIF or PNG-formaat

Standaard Logo: 300 x 300 pixels

  • Maximale bestandsgrootte 4mb
  • Alleen JPG, GIF or PNG - formaat

Business Banner afbeelding: 646 x 220 pixels

  • Maximale bestandsgrootte 2 MB
  • Landscape Layout
  • Alleen JPG, GIF or PNG formaat

Hero afbeelding: 1128 x 376 pixels

  • Maximale bestandsgrootte 2 MB
  • Landscape Layout
  • Alleen JPG, GIF or PNG formaat

Instagram: Hoe plan je een Instagram bericht in?

Kan je berichten op Instagram inplannen? Dat kan! Met Meta Business Suite.

Vroeger kon je alleen berichten op Instagram inplannen met gebruik van losse apps, maar tegenwoordig hoeft dat niet meer! (mits je een Facebook-business account hebt)

Een bericht inplannen, hoe werkt het?

1. Ga naar https://business.facebook.com/
2. Ga naar Berichten en verhalen.
3. Klik op Bericht maken.
4. Kies waar je het bericht wilt plaatsen, op je Facebook, je Instagram of beide.
5. Voer de tekst in die je als beschrijving bij je bericht wilt hebben.
6. Klik op Media uploaden om jouw afbeelding/video toe te voegen.
7. Klik op het pijltje naast Publiceren.
8. Klik op Bericht plannen en kies de gewenste datum en tijd.
9. Klik op Plannen.

Klaar! Nu staat je Instagram-bericht ingepland en komt het automatisch op jouw profiel te staan op jouw gekozen moment.

Heb je nog geen Facebook business account? Ga dan naar https://business.facebook.com/ om van jouw salonaccount een professionele account te maken.

Wat is de beste tijd om een Facebook bericht te plaatsen?

 

Je plaatst leuke berichten over je beautysalon op Facebook, maar je posts worden niet genoeg bekeken. Hoe zorg je ervoor dat je berichten meer onder de aandacht komen? Allereerst moet je de Facebookberichten op de juiste dag en tijd plaatsen.

Bekijk ook onze diensten

Heb je de blog gelezen, maar zit je nog met een vraag? Bijvoorbeeld hoe je kunt zien wat de bestandsgrootte van een foto is, waar je goede stockfoto’s kunt vinden of welke kleuren leuk bij elkaar passen? Deel het in de Facebookgroep voor schoonheidsspecialisten! Je kunt daar tips met elkaar uitwisselen en vragen stellen aan je concullega’s. Je kunt er ook vragen stellen aan het plazaxl team. Wordt direct lid van de Facebook groep ‘Beauty Marketing XL!